BRAHMS SI BORODIN, INTERPRETARI DE REFERINTA

Categ: Muzica | • by Petre Cichirdan


Anunþam înaintea concertului din sãptãmâna trecutã, când pe scena Filarmonicii vâlcene au rãsunat acordurile muzicii lui Johannes Brahms ºi ale lui Alexandr Borodin, cã un eveniment artistic major, în planul artei interpretative, se va produce, în plus faþã de previziunea avutã iniþial, în urma desfãºurãrii concertului, am constatat cã pãtrunsesem mai adânc pe tãrâmul muzical universal prin cunoaºterea a încã douã dintre cele mai reprezentative pagini.
Orchestra simfonicã din Rm. Vâlcea, avându-l la pupitru pe Florin Totan, împreunã cu violonistul Sebastian Tegzeºiu ºi violoncelista Olga Bianca Mãnescu, au interpretat Dublul concert pentru vioarã ºi orchestrã de Johannes Brahms, dupã ce în deschidere, dirijor ºi orchestrã, au intonat uvertura „Rosamunde” de Franz Schubert, iar dupã pauzã au dat citire Dansurilor polovþiene de Alexandr Borodin.
Am crezut iniþial cã punctul de atracþie al serii va fi „Dublul” lui Brahms, ºi el a fost, numai cã spre surprinderea mea, publicul a explodat furtunos în aplauze ºi dupã „Dansurile” lui Borodin!
Cheia succesului, pe lângã vitalitatea ºi profunzimea lucrãrilor celor doi compozitori, dintre care, trebuie sã recunoaºtem, Borodin era pânã înainte de concert mai puþin cunoscut, a reprezentat-o execuþia de înaltã tehnicã ºi de artisticã valoare a celor patru interpreþi ...dirijor, orchestrã, vioarã ºi violoncel.
Rar avem ocazia de a fi în contact direct, simultan, cu aºa reuniune de valori.
Johannes Brahms a compus acest concert într-o perioadã a vieþii plinã de optimism, imediat dupã ce a împlinit 53 ani, atunci când a bãtãtorit mult spaþiul natural sãlbatic, când a practicat sportul nautic, când a iubit ocazional, strecurând toate trãirile ºi simþirile sale sufleteºti în acest opus de extraordinarã alurã romanticã. Din aceastã cauzã, cred eu, a combinat vibraþia baritonalã a violoncelului cu vibraþia de sopran a viorii.
Orchestra sclipeºte în tonalitãþi ºi energii de încredere, în trãiri tumultos de frumoase, are un curs paralel ºi deseori intrã în aprig dialog cu cele douã instrumente soliste.
Partitura viorii ºi violoncelului este parcã ruptã dintr-un fenomenal estetic ºi patetic cvartet de coarde, rolul viorii doi ºi violei fiind luate de orchestra simfonicã.
Sebastian Tegzeºiu ºi Olga Bianca Mãnescu, pe care eram pregãtiþi sã-i aplaudãm cunoscându-le prestaþia de la „Festivalul Tinerelor Talente”, din stagiunea trecutã, au încântat auditoriul meloman, au dat speranþã celor care nu mai credeau în frumuseþea moralã a deplinei trãiri artistice.
Au fost pasaje, de etalare a virtuozitãþii celor douã instrumente, vecine cu perfecþiunea artisticã, momente care mi-au reamintit secvenþe de referinþã ale interpretãrii acestui dublu concert. Mã gândesc bunãoarã la execuþia lui, cea de acum câteva decenii, la fel de vibrantã ºi tumultoasã, când la vioarã se afla Josef Suk iar la violoncel Andre Navarra...
Talentul ºi tinereþea, nemuritoarea virtuozitate artisticã, ne fac sã trãim în deplinãtatea unui sentiment de mare iubire pentru viaþã, sã considerãm romantismul astãzi ca fiind clasic, sã-l proiectãm, alãturi de alte lucruri bine fãcute, în modernitate. Risc sã cred cã putem sã ne referim la un timp nou, numit, ca sã fiu în modã, post clasic.
Vitalitatea celor doi soliºti, trãirea lor seducãtoare, atât de apropiaþi ca nerv ºi simþire interioarã, stãri greu de redat la violoncel, dar ºi la vioarã, au excelat în mãsurile când s-au aflat la unison, când s-au manifestat precum un singur instrument, dar ºi în secvenþele de dialog exacerbat.
Florin Totan ºi orchestra simfonicã au secondat, s-au intercalat, au subliniat exact atât cât trebuia în amploare sau discreþie, acest special opus din creaþia romanticului, clasicului ºi modernului Brahms.
Dacã la „dublul concert” dirijorul ºi orchestra au avut rol decorator în lumina scenei ºi coordonator în spatele ei, la Dansurile polovþiene, acesta a fost covârºitor, concepþia dirijoralã ºi interpretarea orchestrei, în ansamblu, constituind noul punct de atracþie al serii.
Trãind în paralel cu Johannes Brahms, acesta în statele germane, Borodin în imensa Rusie, între 1833 ºi 1887, compozitorul rus a avut „ochi” pentru muzica lui Wagner în timp ce Brahms a dispreþuit-o.
Cei doi romantici se deosebesc prin faptul cã Brahms îºi trage muzica din Beethoven ºi din „mai departe”, în timp ce Borodin se defineºte din muzica popoarelor ruseºti dar ºi din cea a lui Wagner.
Borodin este un romantic din fire dar ºi la „comandã”, a scris muzicã din când în când, a fost ºi practic, iar în comparaþie cu conaþionalii sãi, el ºi-a declarat simpatia pentru filonul „greu” al muzicii germane.
Dansurile polovþiene interpretate în seara de luni trãdeazã ºcoala formãrii sale, dar ºi influenþa pe care intuim cã o are în muzica rusã pânã la Haciaturian.
Florin Totan a subliniat foarte bine segmentele de melos popular, secvenþiale ºi minore, precum ºi pe cele de sorginte dramaticã, de amplã viziune slavã ºi conotaþii de riguare nordicã ºi expresie germanicã.
A pus în evidenþã maximã rolul suflãtorilor, a manifestat interes pentru surprinzãtor de modernele ºi ritmatele repetiþii, specifice allegro-ului din „a doua miºcare”, a interpretat totul în stil legat, continuu, dar ºi bine conturat, astfel încât, în final de spectacol, sala intrând într-o neaºteptatã stare de... reverberaþie.
Concertul din sãptãmâna care a trecut, al orchestrei simfonice vâlcene aflatã sub bagheta dirijorului Florin Totan, cuprinzând în program Dansurile polovþiene de Alexandr Borodin ºi Dublul concert pentru vioarã, violoncel ºi orchestrã de Johannes Brahms, avându-i ca soliºti pe deosebit de talentaþii Sebastian Tegzeºiu ºi Olga Bianca Mãnescu, va constitui un reper de referinþã în viaþa muzicalã care se desfãºoarã în cadrul Filarmonicii din Rm. Vâlcea, atât cât priveºte calitatea actului de interpretare artisticã, cât ºi pe cel de evidenþã, repertorial.
Suntem la o sãptãmânã de evenimentul despre care tocmai am vorbit ºi deci este cazul sã amintim acum, în final, cã în aceastã searã, pe aceeaºi scenã, colectivul artistic de la Filarmonicã ne-a pregãtit iarãºi, credem, o surprizã, un concert festival purtând numele lui Ceaikovski. Vor fi interpretate Concertul nr. 1 pentru pian ºi orchestrã, un concert extraordinar, ºi Simfonia a V a. Solist al concertului va fi Vlad Dimulescu, iar ambele lucrãri vor fi dirijate de italianul Fabio Brunelli.

Rm. Valcea, 21.02.o5

    Comments >>


Articol citit de 14 ori.