Turismul Romanesc Incotro? (6)

Categ: Turism | • by Stefan Brandes Latea


De curând, am citit în presa vâlceană, că la Călimăneşti, se va deschide de către facultatea de Geografie din Cluj, o secţie de economia turismului. Dincolo de generozitatea ideii, cui foloseşte acest lucru? ştiut fiind că absolvenţii facultăţilor de profil îngroaşă în prezent rândurile şomerilor cu studii superioare. Este vorba tot de conştiinţă, fiindcă pentru cei care doresc să facă astfel de studii, există la mai puţin de o sută de Kilometri, la Sibiu, o astfel de facultate. Cred că la Călimăneşti ar fi mult mai utilă deschiderea unei facultăţi care să pregătească oameni capabili să creeze şi să pregătească evenimente şi scenarii inedite, cu care să umple timpul liber al turiştilor. Pot fi pregătiţi conducători de grupuri turistice; ghizi pentru muzee, castele şi galerii de artă; animatori socio-educativi; animatori pentru centrele de vacanţă, custode pentru arii protejate şi multe alte specializări şi categorii de meserii fără de care nu poate exista turism de calitate. Aceşti specialişti trebuie să se întoarcă mai apoi la ei acasă şi să exploateze locurile natale şi istoria fabuloasă a respectivelor zone, fiindcă am constatat cu părere de rău că localnicii înşişi au mari lacune. Comunităţile din ţările cu tradiţie şi turism dezvoltat folosesc un „Centru de întâmpinare comunitar” format din voluntari, de regulă studenţi sau pensionari, care prestează gratuit o serie de servicii oferite de centrele de informaţii „INFO CENTER” turiştilor aflaţi în zonă sau care doresc să o viziteze şi au mijloace modeste sau care doresc să intre în contact direct cu localnicii. Serviciile pot fi de genul :ghidaj, aşteptare la gară, însoţire pentru vizitarea unor obiective etc. Ei creează o atitudine favorabilă şi amabilă pentru grupurile de turişti.
Cu zeci de ani în urmă, puteai să-ţi construieşti o casă în oricare sat din România, apelând doar la ajutorul gratuit al vecinilor, rudelor sau al comunităţii. Acest lucru nu mai este posibil în ziua de astăzi fiindcă ideea de prietenie, de voluntariat şi de frumos nu au mai fost cultivate în România aşa zis, modernă.
Turismul este asociat cu voia bună, zâmbetul şi sărbătoarea dar la noi sunt la loc de cinste kitschul şi aerul încruntat, al unui popor sărac şi crispat de grija zilei de mâine, un popor care a uitat să se distreze.
Un exemplu legat de modul în care trebuie făcut turism, este cel pe care ni-l oferă Turcia. Ministerul Culturii şi Turismului din Turcia, a impus o anume ţinută artistică şi documentară spectacolelor turistice şi „au interzis fără drept de apel ca în localurile din Turcia să mai fie prezentate dansurile din buric, fiindcă este un obicei egiptean şi nu unul turcesc”. Spectacolele turistice care pot fi văzute acum, sunt absolut superbe, fie că au un caracter istoric sau folcloric, ca să nu mai pomenim de spectacolele de protocol şi de reclamă internaţională în genul monumentalului „Anatolian Faier”. Acesta din urmă a fost prezentat de câteva ori şi la Bucureşti, în celebra „Sală a Palatului”, care a fost de fiecare dată arhiplină şi artiştii s-au bucurat minute în şir de aplauzele spectatorilor români, care au fost pur şi simplu extaziaţi.
Ce eveniment artistic reprezentativ şi memorabil, poate prezenta România la ora actuală pe plan internaţional ? Din păcate nici unul!!!! Ungurii au splendida operă rock „Ştefan cel Sfânt”, la Praga, spectacolul de cel mai mare succes este opera rock „Dracula” în care apar actori şi balerini superbi care fac inclusiv cascadorii cu motociclete.
În România nu există nici o atracţie naţională ca să nu mai vorbim de parcuri de distracţii tematice aşa cum sunt în toată lumea şi despre care am mai pomenit. Center Parcs- un grup de origine olandeză, „administrează”mai mult de zece parcuri de distracţii din Europa occidentală, şi pune la dispoziţia clienţilor sute de vile, complet echipate pentru un sejur de câteva zile sau pentru săptămâni întregi. Atracţia şi ineditul sunt date de faptul că fiecare parc are un „centru de petrecere al timpului liber” care cuprinde o uriaşă oază tropicală, în care temperatura este de 29 de grade şi unde de la hipism, mers pe bicicletă şi înot, poţi face tot ceea ce doreşti. Toate marile firme păstrează în baza proprie, datele tuturor clienţilor indiferent că sunt şomeri sau miliardari. Firmele fac totul pentru a-şi fideliza clienţii. Se trimit felicitări de ziua de naştere a fiecărui client, se dau informaţii despre tot felul de facilităţi pentru cei cu venituri reduse şi chiar se oferă cadou, creaţii vestimentare unicat. Este un adevărat cult al clientului dar şi al localităţilor şi evenimentelor.
Am tot pomenit, de legendarul Dracula dar puţini sunt cei care ştiu cum a apărut acest mit, care de mai bine de un secol atrage şi incită milioane de oameni de pe toate continentele. O să aprofundez subiectul fiindcă zona Vâlcea, este locul stăpânit de Drăculeşti, urmaşii care descind din Mircea cel Bătrân şi care au fost reprezentaţi cu cinste de Vlad Dracul, Vlad Ţepeş-Dracula, Mihnea Vodă cel Rău etc.

Ştefan BRANDES-LĂŢEA
0722.767.215
e-mail:draculestii_transilvani@yahoo.com
Foto: Ştefan BRANDES

    Comments >>


Articol citit de 16 ori.