Oltenia Sextet

Categ: Muzica | • by Petre Cichirdan


Sextetul oltean, purtând titlul de mai sus, format din remarcabilii instrumentişti aparţinând orchestrei simfonice a Filarmonicii din Craiova, Anca Bordenciu, percuţie, Dumitru Stănescu, trompetă, Dorinel Ilarie Măciucă, trompetă, Ion Vărzaru, trombon, Vasile Bordenciu, corn, Gheorghe Dondoe, corn, a oferit publicului vâlcean, din Râmnic, pe scena Filarmonicii, miercuri seara, un surprinzător concert, o muzică, stil, care încearcă să se situeze între cel specific genului uşor, de estradă, şi cel concret, al muzicii cu program, întâlnit în genul greu.
Între argumentele cu care formaţia din Craiova a dorit să convingă publicul vâlcean, ca şi pe cel de oriunde, se numără interpretarea impecabilă a celor cinci suflători, acompaniamentul inteligent al percuţiei, precum şi introducerea unor zgomote, fericit îmbinate, sonor, cum ar fi bătutul de paşi, la la la-ul vocal, introducerea vocii în contrapunct, precum şi versetul narativ.
Recitalul a urmărit, pe lângă aspectul artistic ţinând de programul concertului şi de măestria interpretativă, să ofere auditoriului şi elemente de destindere aşa cum sunt gluma muzicală, poticneala voită, muzica manelistă în interpretare cultă...
Suportul eteric al programului l-a constituit reconsiderarea muzicală a celebrei opere „Carmen”, de Bizet, a câta oară după atâtea reinterpretări, Pablo Sarasate, Scendrin, M. Constand, Francois Borne, de această dată, cei şase din sextet, adaptând inspirat ariile,părţile, cele mai cunoscute din celebra operă, cea mai cântată din universul liric, pentru instrumentele de suflat aflate într-o minunată combinaţie cu percuţia, cea atât de specifică melosului şi dansului spaniol.
Nu este o prelucrare ieftină, specifică ritmului de estradă sau genului uşor, ci una inspirată, păstrând savoarea operei originale, alura cultă, relevă profunzimea din muzica lui Bizet. Deşi sunt instrumente de suflat, grave, trombon, corn şi trompetă, se menţine în tonul sensibil, suav uneori.
Interesantă descoperire această apropiere dintre timbrul cornului, al trombonului, şi cel al mezzo-sopranei...
Pe aceaşi linie melodică, cea specifică operei lui Bizet, sexetul oltean recompune muzica marelui compozitor francez, într-o primă secvenţă, a uverturii, realizându-se un superb dialog al trompetelor, ritmate uneori de fondul unor voci bine temperate. Spectaculos şi frumos!
Într-o următoare parte, se recurge la gluma muzicală, se interpretează celebra habanera, din „Carmen”, în stil manele, la trombon, stil romano periferie de oraş, de la Dunăre, la trompetă dintr-o răsuflare, şi în manieră hip-hop.
Urmează şi o reuşită variantă clasică.
Carmen seduce soldaţii, este o transcriere muzicală, pentru percuţie şi instrumente de suflat, din care transpare exact atmosfera vrăjită din opera lirică, ca şi în partea ce urmează, ansamblu solist reuşind (!) să redea imaginea, savoarea, mai mult decât... muzica.
Specific fiind actului patru, din operă, acela de a nu exista nici o arie, sextetul craiovean încheie prelucrarea pe un ton al părerii de rău şi reinterpretează vestita habaneră într-o atmosferă nostalgică în care elementul de percuţie deţine rolul greu, magic, trădând spiritul unui interpret cultivat.
Dar cine sunt cei şase artişti interpreţi, de simţ ales, care au materializat o altă „Carmen” în plan sonor, aceeaşi, însă, în plan sugestiv, cu cea compusă de Bizet?...
„Membrii grupului se străduiesc să prezinte publicului lucrări mai rar executate, într-un alt mod, dinamic, neconvenţional şi în stilul teatrului muzical. Fiecare spectacol al sextetului (neapărat în costume de epocă), prezintă publicului, în mai multe oraşe din România cât şi din Italia sau Spania, lucrări diferite ca factură şi durată, de la mici piese preclasice la dansuri germane, lucrări de Johann Strauss până la lucrări religioase de Gh. Dima sau Gavriil Musicescu.”
Iniţiator şi coordonator, al grupului, orchestrator şi aranjor, este Vasile Bordenciu, trompetă, tubă, corn, prim cornist al Filarmonicii din Craiova, născut la Băile Olăneşti, în 1953.
Anca Bordenciu, din Rm. Vâlcea, 1978, este masterand al Academiei de Muzică din Cluj Napoca şi desfăşoară o bogată activitate solistică atât în România cât şi în Franţa, Germania şi Elveţia.
Dumitru Stănescu, născut în 1959, la Caracăl, este prim trompetist la Filarmonica şi Teatrul de Operă din Craiova.
Dorinel Ilarie Măciucă, din Turnu Severin, 1976, este trompetist la Filarmonica craioveană şi absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.
Gheorghe Dondoe, corn, născut în 1957, la Craiova, este absolvent al Conservatorului C. Porumbescu din Bucureşti, instrumentist în numeroase formaţii camerale din ţară şi de peste hotare.
Ion Vărzaru, trombon, din Caracal, 1951, este instrumentist la Filarmonica şi Teatrul de Operă din Craiova.
Bravo, domnilor muzicieni, artişti interpreţi!

Rm. Valcea, 23.05.05

    Comments >>


Articol citit de 12 ori.