TEATRUL MUNICIPAL ARIEL DIN RÂMNICU VÂLCEA ŞI „INTEGRALA DE COMEDIE CARAGIALE”

by admin on March 18, 2012

(2012 – Anul I.L.Caragiale)

Anul acesta se împlinesc 160 de ani de la naşterea celui mai mare dramaturg român şi 60 de ani de la moartea lui, fiind declarat „Anul Caragiale”, motiv pentru care Teatrul Municipal ARIEL din Râmnicu Vâlcea şi-a propus să readucă în faţa spectatorilor cele patru comedii – capodopere ale scriitorului, lucrări originale, care pun în scenă câteva tipuri de personaje din viaţa socială de ieri, de azi şi de mâine.

I.L.Caragiale s-a născut la 30 ianuarie 1852 în satul Haimanale de lângă Ploieşti, sat care-i poartă numele în prezent. Încă din adolescenţă a fost atras de teatru, de aceea a urmat cursurile Conservatorului de Artă Dramatică din Bucureşti, pentru a deveni actor, dar pe care nu le-a terminat, ocupând apoi diferite funcţii printre care şi cea de director al Teatrului

Naţional din Bucureşti (1888-1889). După mai multe conflicte familiale şi politice, s-a exilat la Berlin, unde a murit subit la 9 iunie 1912, trupul lui fiind adus în ţară şi înmormântat în Cimitirul Bellu, pe aleea scriitorilor.

Opera lui I.L.Caragiale cuprinde teatru ( opt comedii şi o dramă), nuvele şi povestiri, momente şi schiţe, publicistică, parodii şi poezii, fiind unul dintre principalii fondatori ai teatrului naţional. Bun patriot, dramaturgul i-a satirizat în comediile sale pe cei cu o spoială de cultură, cu un jargon franţuzit, criticând, în special, viciile politicienilor sau ale celor de joasă speţă. Este cel care a înţeles bine firea românilor, creând tipul omului dezorientat în afara vieţii morale şi reflectând cel mai bine realităţile, limbajul şi comportamentul acestora. În 1879 a scris comedia „O noapte furtunoasă”, în 1880 a publicat comedia într-un act „Conu Leonida, faţă cu reacţiunea”, în octombrie 1884 a citit la Junimea, în Iaşi, capodopera sa „ O scrisoare pierdută”, având premiera la 13 noiembrie, în prezenţa reginei, obţinând un mare succes, iar în aprilie 1885 i s-a jucat piesa „ D’ale carnavalului”, fluierată la premieră.

În prezent, Teatrul Municipal ARIEL are în repertoriu cele patru comedii, deoarece „ideea cu integral de comedie Caragiale la Râmnicu Vâlcea plutea mai demult în aerul de munte al oraşului dintre Piteşti şi Sibiu.[…] Integrala proiectată şi realizată de Doina Migleczi este unică în contorsionata viaţă teatrală contemporană.”, afirma într-un articol regretatul critic teatral Mircea Ghiţulescu. Printre altele, conducerea teatrului şi-a stability câteva obiective importante dintre care amintesc: afirmarea zestrei dramaturgiei naţionale şi încercarea de a obţine , prin producţiile sale, confirmări ale dramaturgiei contemporane. Născut din experiment, Teatrul Municipal ARIEL pleacă de la valorile teatrale autentice, continuând să inoveze, să ofere alternative de spectacol atât pe scena clasică, cât şi în spaţii neconvenţionale, înscriindu-se în spiritul avangardist care îl caracterizează, fiind un teatru de repertoriu.

În octombrie 2001 a avut loc premiera cu comedia „ O noapte furtunoasă”, regia Doina Migleczi, spectacol premiat la mai multe festivaluri naţionale şi internaţionale, având peste 600 de reprezentaţii pe scenă. Prin punerea în valoare a textului, prin atenţia specială dată rostirii cuvintelor, prin plăcerea jocului actorilor, cât şi prin inovaţia regizorală (personajul Nae Ipingescu devenind Nae şi Ipingescu, de exemplu), fiecare spectacol a cucerit publicul care i-a răsplătit pe actori cu vii aplauze. Din distribuţie fac parte: Gabriel Popescu, Alin Păiuş / Emil Şerban, Alin Holcă, Roger Codoi, Cornel Şerban / Ionuţ Mocanu, Ariana Şerban /Cătălina Sima, Mihaela Mihai / Julliet Attoh, Mădălina Floroaica.

Cu mare interes a fost aşteptată premiera cu piesa „O scrisoare pierdută”, regia şi scenografia Doina Migleczi, la 30 ianuarie 2004, spectacol care a surprins prin originalitatea înţelegerii şi a interpretării personajelor, dar mai ales prin schimbarea clasicelor relaţii dintre actanţi. Astfel, Trahanache (Dan Constantin) nu mai este tipul încornoratului, ci acela care ştie tot, „ e tare de tot,[…] solid bărbat”, cum spune Brânzovenescu (Cornel Şerban / Ionuţ Mocanu), Caţavencu (Gabriel Popescu) este demagogul fără scrupule şi politicianul capabil de orice pentru a-şi atinge scopul, Dandanache (Alin Păiuş) este un mare pişicher, ambiguu în preferinţele lui amoroase, dar veritabilul magnet este Zoe (Ariana Şerban / Adina Economu), senzuală, care-i atrage pe toţi bărbaţii şi-i manipulează după propriu-i interes, chiar şi pe Pristanda (Alin Holcă) sau pe Cetăţeanul turmentat (Roger Codoi). În scenă este adus un nou personaj, valetul (Mădălina Floroaica), spionul lui Trahanache, care ştie tot despre relaţia dintre Zoe şi Tipătescu, prefectul (Liviu Cheloiu), şi-l „informează” de toate câte se întâmplă în jurul lui.

Fină creatoare de atmosferă, Doina Migleczi a ştiut să realizeze un spectacol memorabil, mult solicitat de publicul iubitor de teatru, dar mai ales de tinerii spectatori. Continuând politica teatrului de interpretare şi reinterpretare a textului caragialian, la 1 martie 2007 a avut loc premiera piesei „ D’ale carnavalului”, în regia lui Aurel Palade, scenografia Elena Cozlovschi.

Cu ajutorul unei trupe de actori dinamici, plini de viaţă, regizorul a realizat un spectacol viu, imaginând o mahala universală în care un bărbat are o amantă şi aceasta îl înşală cu altul. Pe scenă sunt două echipe de actori: cei care interpretează rolurile principale şi participanţii la carnaval. Metaforic, Carnavalul devine un personaj care subliniază vârtejul vieţii în care cu toţii ne învârtim, ca într-un carusel ameţitor şi ameninţător, dorind cu disperare să ieşim din cenuşiul vieţii cotidiene. Personajele memorabile sunt interpretate de Liviu Cheloiu, Gabriel Popescu, Dan Constantin, Alin Păiuş, Alin Holcă, Roger Codoi, Mihaela Mihai, Cătălina Sima, Camelia Constantin, Mădălina Floroaica, Ionuţ Mocanu, Olimpia Deaconescu, cât şi de câţiva elevi de la şcoala de actorie Ariel junior.

Comedia într-un act, „Conu’Leonida faţă cu reacţiunea” a avut premiera la 31 martie 2007, în  cadrul Săptămânii Teatrului Ariel, rolurile principale fiind jucate de Camelia şi Dan Constantin, un cuplu cu mare pondere artistică, secondaţi de Mădălina Floroaica. Cheia spectacolului este Efimiţa, soţia care nu este impresionată de raţionamentele politice ale bărbatului ei, dar este atât de speriată de revoluţie, încât trăieşte cu toată fiinţa fandacsia expusă de Leonida, înnebunind (în viziunea regizoarei). Spectacolul a primit cele mai bune aprecieri din partea criticii, dar şi a publicului român sau bruxellez.

Montarea în cheie clasică impresionează prin atmosfera de autenticitate pe care-o degajă, amintind de bunicii care stăteau moromeţian la masa rotundă, mâncau fasole cu murături şi făceau politică. După o noapte de spaime şi speranţe deşarte, vine Safta, care le risipeşte emoţiile: n-a fost „rivoluţie”, ci „ a fost lăsata, secule!”. Evenimentul dedicat „Zilelor Caragiale” a fost deschis, vineri, 27 ianuarie, la Sediul UNITER, printr- o conferinţă de presă la care a participat directoarea Teatrului Municipal Ariel, doamna Doina Migleczi, alături de personalităţi de seamă ale lumii cultural din România: Dan C. Mihăilescu, Doina Papp, Constantin Paraschivescu şi alţii. Trebuie menţionată prezenţa, în perioada 27-31 ianuarie, a presei de specialitate şi din mass-media: Sanda Vişan şi Silviu Jicman de la Televiziunea română, Cristina Timuş de la T V R Cultural, Pompilius Onofrei de la Radio România Actualităţi, Radio Craiova, Televiziunea V T V Vâlcea şi alţii. În perioada 28 – 31 ianuarie 2012, Teatrul Municipal ARIEL din Râmnicu Vâlcea a prezentat „Integrala de Comedie Caragiale” în Sala Studio a Teatrului de Comedie din Bucureşti, după următorul program: sâmbătă, 28 ianuarie, piesa „D’ale Carnavalului”; duminică, 29 ianuarie, „O noapte furtunoasă”; luni, 30 ianuarie, „Conu Leonida faţă cu reacţiunea” şi marţi, 31 ianuarie, capodopera „O scrisoare pierdută”. Spectatorii bucureşteni, iubitori de teatru, au umplut sălile în fiecare seară, primindu- i pe artiştii vâlceni cu aplauze călduroase, apreciind atât originalitatea regizorală, cât şi jocul actorilor, consideraţi a fi „actori de Naţional”. La toate cele patru spectacole au fost prezente numeroase personalităţi ale culturii teatrale române printre care amintim pe criticii de teatru: Dan C. Mihăilescu, Adrian Mihalache, Doina Papp, Ileana Lucaciu, Ion Cazaban, Natalia Stancu, Ion Parhon, Constantin Paraschivescu, Mariana Ciolan, Sebastian Vlad Popa, Nicolae Prelipceanu. De asemenea, în Sala Studio am remarcat prezenţa cunoscuţilor artişti: George Mihăiţă (directorul Teatrului de Comedie Bucureşti), Sorin Zamfirescu, Luminiţa Erga, Iuliana Gheorghişor, Alexandru Pop (Vărul Săndel) şi alţii.

Marinela BELU-CAPŞA

Leave a Comment

Previous post:

Next post: