
 1 

Anul II                               Nr.10 (22)                              Octombrie 2015 
 

Buletin de ISTORIA PRESEI 
■■■ Publicaţie premiată de Uniunea Ziariştilor din România ■■■ 

 

Director: 

CONSTANTIN POENARU 
 

 

ISSN 2359 – 778X 

ISSN-L 2359 – 778X 

 

Din sumar: 

● O carte cutremurătoare: Delictul de opinie. Procesul ziariştilor.1945 

● Presa literară braşoveană la început de secol XX 

● Să spunem NU impostorilor din ştiinţă şi cultură. Falsificatorii istoriei presei 
● Apariţia şi dezvoltarea presei francofone din Instanbul în a doua 
jumătate a secolului al XIX-lea (II) 

● Profesori şi istorici ai presei străini. Patrick Eveno (Franţa) 
 

 

●●●●●●●●●●●Reviste manuscrise samizdat scoase clandestin la Rm.Vâlcea în anii 1965-1970●●●●●●●●●●● 



Anul II                                           Nr. 10                               Octombrie 2015 
 

Buletin de ISTORIA PRESEI 
 

PublicaĠie lunară a Centrului Român de Istorie a Presei, 
primul institut particular de studii şi cercetări, creat oficial la 24 ianuarie 2014 
 

Sus inima, dragi Cititori ! 
 

● Petre Cichirdan (Rm. Vâlcea): Ai dreptate, 
pietene. Am obosit şi eu, dar au obosit şi cititorii. S-au 
obişnuit cu apariţia aproape normală, lună de lună, a 
acestui Buletin şi nu mai simt acelaşi entuziasm ca la 
început. Noi ne străduim să menţinem treaz interesul 
prin articole cât mai variate, prin informaţii utile, prin 
aducerea de noi colaboratori. Ni s-a spus deja, mai 
direct sau mai pe ocolite, că începem să deranjăm 
teribil pe unele cadre universitare prin insistenţa cu 
care punem la “zidul ruşinii” tot mai mulţi plagiatori 
siniştri, sprijiniţi, din păcate, de profesori din chiar 
interiorul unor facultăţi de jurnalistică şi comunicare. 
Din fericire, majoritatea cititorilor noştri ne cer să 
continuăm să condamnăm pe cei care fură munca 
altora, împăunându-se cu meritele acestora. Aşadar, 
sus inima, dragi Cititori, noi vom fi mereu împreună 
cu cei care muncesc din greu, cinstit şi corect! 
● Stan Ştefan (Alexandria): Dragă Fane, mă bucur 
enorm că am reuşit să dau de tine după aproape 40 de 
ani de la absolvirea facultăţii, mai ales că am fost şi 
colegi de cameră la cămin. Am aflat şi chiar am scris 
în BIP despre activităţile tale prin care încerci să faci 
cunoscute anumite aspecte din viaţa ta de gazetar în 
zona Teleorman. Am primit şi cartea ta şi apreciez 
foarte mult gestul tău de a include în selecţia de 
articole şi reportaje şi unele materiale publicate înainte 
de 1989, spre deosebire de alţi confraţi care nu mai 
reţin în CV-ul lor decât ultimii 25 de ani de viaţă! 
● Anca Ionescu (Bucureşti): Ce bine că există 
Internet şi corepondenţă prin e-mail, altfel nu ştiu cum 
puteam să-ţi trimit Buletinul nostru ca să îl citeşti fără 
întârziere! Mai ales că ai fost plecată toată vara până 
spre toamnă în provincia natală. Constat – în ciuda 
iubirii mele totale şi nealterate faţă de litera tipărită –
că e bună la ceva şi presa on-line. 
● Ion N. Oprea (Iaşi): Rămân acelaşi admirator 
constant al muncii dv. de „mucenic” devotat cercetării 
neobosite în biblioteci, zi de zi, cu foile de gazete 
tipărite întinse pe masa de lucru. În vara aceasta am 
întregit, cu sprijinul dv., aproape toate titlurile de cărţi 
scrise şi editate de dv., mai ales cele din domeniul 
istoriei presei. Cer încă o dată îngăduinţa de a mă 
folosi de ele în diverse materiale din BIP. 

● Viorel Frîncu (Buzău): Am primit şi ultima 
comunicare despre „mutarea” desfăşurării „Zilelor 
Pamfil Şeicaru” din 21-22 oct. în 26-27 oct.a.c. Te felicit 
pentru noua ta carte Istoria jurnalismului din judeţul 
Buzău.Enciclopedie cronologică.1939-2014. Dacă ne-o 
trimiţi fie şi măcar în versiune on-line, vom scrie pe larg 
despre ea în nr.11 pe luna noiembrie a.c. al BIP. 
● Gabriela Rusu-Păsărin (Craiova): Vă mulţumim 
pentru mesajul de primire a Buletinului nostru. 
● Fenia Driva (Călimăneşti): Bine aţi venit de pe 
meleaguri americane, pe unde v-aţi preumblat în această 
vară. Vom mai zice o vorbă-două despre cărţile dv. 
oferite înainte de plecarea peste Ocean, dar vă aşteptăm 
şi câteva rânduri despre ziarele şi revistele apărute la 
Călimăneşti despre care, sigur, aveţi mai multe date 
decât noi, cei de aici din Capitală. 
● Marian Petcu (Bucureşti): Felicitări pentru intensa 
activitate ştiinţifică şi didactică pe care o desfăşuraţi. 
Cred că e obositor, totuşi, să schimbaţi atâtea avioane 
între Bucureşti, Cluj-Napoca şi Chişinău, să participaţi la 
atâtea comisii de doctorat sau să susţineţi atâtea prelegeri 
universitare ori comunicări de istoria presei. Am început 
să lucrăm deja la Cronologia cenzurii… 

● Liviu Papuc (Iaşi): Ce faci, dragule, nu te plictiseşti 
ca proaspăt pensionar? Poate îmi mai trimiţi şi mie un 
articol pentru acest Buletin. Mi-e dor de Iaşi, mai ales de 
Heidelberg-ul său, adică de Dealul Copoului, cu 
universităţile şi tinerii săi studenţi, cu cafenelele şi 
terasele sale. 
● Vali Corduneanu (Germania): Te aştept cu noi 
materiale sau măcar cu simple informaţii de istoria presei. 

Către Cititori ! 
Vă aşteptăm gândurile, opiniile, suges-tiile, 

criticile şi colaborările cu cea mai mare dragoste. FiĠi 
alături de noi! Fiecare informaĠie despre trecutul 
publicaĠiilor sau ziariştilor, al radio TV sau 
tipografiilor constituie încă un grăunte uriaş pus la 
temelia Istoriei Presei. 
 NU UITAğI: Ne puteĠi citi zilnic şi pe site-ul 

culturaarsmundi.ro şi digital-library.ulbsibiu.ro. 

 



 3 

O carte document cutremurătoare 
 

Cercetătorul Emil Rus a publicat în 2012, sub egida Institutului Naţional pentru 
Studiul Totalitarismului al Academiei Române, o carte cu documente absolut 
cutremurătoare despre cel mai mare proces intentat vreodată împotriva unor 
gazetari. Cartea se cheamă Delictul de opinie: Procesul ziariştilor.1945, are 
288 de pagini şi cuprinde mai toate materialele prezentate în cursul desfăşurării 
procesului în procedură de urgenţă, în perioada 22 mai-2 iunie 1945, sau aflate la 
dosarele celor 14 ziarişti acuzaţi, cu un termen generic, „ca duşmani ai poporului”. 
 În faţa Tribunalului Poporului, instanţă extraordinară neconstituţională 
după chiar Constituţia şi legile momentului, au fost aduşi doar 7 arestaţi, restul de 
7 acuzaţi fiind dispăruţi de la domiciliu. Ziariştii implicaţi în proces au fost asistaţi 
de către avocaţi din oficiu, dar cererile acestora pentru diverse probatorii, inclusiv 
cu martori, au fost în majoritate respinse, nici pledoariile lor şi ale acuzaţilor care 
şi-au clamat nevinovăţia în numele libertăţii de expresie nu au fost luate în seamă.  
 Subiectul acuzării din Dosarul nr .5/1945 consta în faptul că “prin articolele 
din ziare, broşuri sau conferinţe, s-au pus în slujba propagandei fasciste sau 
hitleriste şi ei au contribuit prin acţiunile lor la susţinerea unui regim odios şi a unei 
politici externe nefaste, politică ce trebuia să aibă drept consecinţă antrenarea 
României într-o aventură dezastruoasă şi prăbuşirea politică şi militară a ţării”. Şi 
se adăuga: “Vina, marea vină a acestor mânuitori ai condeiului nu poate şi nu 
trebuie să fie subestimată”, pentru că prin propaganda lor ziariştii “au contribuit la 

rătăcirea spiritelor şi otrăvirea opiniei publice”. În faţa unui asemenea rechizitoriu, era greu de luptat de apărătorii 
intimidaţi de acuzatorii publici şi masele de manevră ale demonstranţilor-muncitori din stradă. 
 Au fost judecaţi, fiind prezenţi în sală: Ion Dumitrescu (vinovat de propagandă filogermană în perioada cât a 
fost concentrat la Secţia Propagandă a Marelui Stat Major şi ulterior delegat la Cabinetul Militar al Mareşalului Ion 
Antonescu) – condamnat la 20 de ani detenţiune grea; Romulus Dianu (pentru articolele sale publicate în ziarul 
Curentul între 1940-1944 şi care ar fi promovat propaganda fascistă italo-germană, ura de rasă şi antisemitismul) – 20 
de ani detenţiune grea; Romulus Seişanu (autor a 11 volume de literatură geografică, istorică şi social-politică, prim-
redactor la Universul, apoi redactor la Curentul, unde ar fi publicat cronici de război care ar fi slujit “ideile cauzei 
fascisto-hitleriste”) – detenţiune grea pe viaţă; Ilie Rădulescu (directorul ziarului Porunca Vremii, învinuit că el şi 
publicaţia sa erau în serviciul formaţiunii Gogo-Cuziste, apoi “în solda legaţiei germane, de unde primeşte o subvenţie 
serioasă”, că a militat în favoarea războiului antisovietic şi că era antisemit pentru că a cerut în repetate rânduri lagăre 
şi ghetouri pentru evrei, chiar dacă, susţinea el, i-a vizat doar pe marii exploatatori evrei) – condamnat la muncă 
silnică pe viaţă; Ilie Popescu-Prundeni (adus din lagărul de la Caracal, era acuzat de “perseverentă campanie de 
presă progermană”, “denigrarea regimului democratic sovietic”, “discriminare rasială”, “susţinerea regimului dictatorial 
Sima-Antonescu” şi “aţâţare la ură”) – detenţiune grea pe viaţă; Alexandru Hodoş (ziarist-scriitor şi deputat în 
Guvernul Goga-Cuza, director al Teatrului Naţional şi al radiojurnalului la Societatea Română de Radiodifuziune, ar fi 
avut o orientare pro-fascistă, ar fi suprimat abuziv publicaţiile Adevărul, Dimineaţa şi Lupta) – 20 de ani detenţiune 
grea; Radu Demetrescu-Gyr (poet şi gazetar, venea după o condamnare de 12 ani pentru incitare la rebeliunea 
legionară din ianuarie 1941, fiind incriminat acum pentru că “a deţinut responsabilităţi în Garda de Fier, este autorul 
imnurilor legionare, a îndemnat tineretul la atrocităţi, a susţinut războiul împotriva Uniunii Sovietice, ca fiind unul 
defensiv, s-a arătat antidemocrat şi antisemit în articolele sale publicate în ziarele Buna Vestire, Universul Literar şi 
Capitala” etc.) – 12 ani detenţiune riguroasă. Cam aceleaşi acuzaţii li s-au adus şi celorlalţi 7 ziarişti dispăruţi, judecaţi 
şi condamnaţi în lipsă: Pamfil Şeicaru (“gangsterul presei româneşti”, “sluga lui Hitler” şi “admiratorul lui Mussolini”) şi 
Grigore Manoilescu (director al ziarului Buna Vestire, al Institutului Germano-Român şi ministru al Propagandei în 
“guvernul naţional” al lui Horia Sima, constituit în Germania) – amândoi condamnaţi la moarte; Gabriel Bălănescu 
(redactor al Revistei funcţionarilor publici), Pantelimon Vizirescu (realizator al Almanahului muncii româneşti), Aurel 
Cosma (autor al unor volume pro-germane), Nichifor Crainic (considerat “cel mai de seamă propagandist şi agent 
de execuţie al hitlerismului şi fascismului în ţara noastră”) şi Stelian Popescu (fost ministru, director şi proprietar al 
celui mai răspândit şi longeviv ziar Universul) – toţi condamnaţi la detenţiune grea pe viaţă. 

Judecarea acestui lot de ziarişti, conform Legii nr.312 din aprilie 1945 privind urmărirea şi sancţionarea celor 
vinovaţi de dezastrul ţării, s-a făcut sub supravegherea Înaltului Comandament Aliat (sovietic) şi a avut ca scop 
zdrobirea presei româneşti, nimicirea ziarelor şi revistelor de orientare anticomunistă, naţională şi democratică, 
distrugerea elitelor culturale româneşti. 



 4 

Presa literară brașoveană la început de secol XX 
 

Daniela-.Mihaela Florescu 
 
 

Daniela-Mihaela Florescu este o tânără profesoară de Limba 
şi literatura română, directoare a unei grădiniţe de copii din Braşov, 
care în 2013 şi-a susţinut o teză de doctorat la Universitatea 

“Transilvania” din localitate, sub îndrumarea ştiinţifică a 
prof.univ.dr. Ovidiu Moceanu. Tema aleasă - Reviste şi grupări 
literare braşovene din secolul al XX-lea - este una incitantă şi 
neabordată  până acum în mod special. De aceea, nu i-a fost de ajuns 

consultarea bibliografiei generale (istorii literare şi ale presei, sinteze 
bibliografice, dicţionare specializate, monografii locale, 

corespondenţă, convorbiri, literatură memorialistică etc.), a trebuit să 
meargă şi să cerceteze şi anumite fonduri speciale la Biblioteca 

Judeţeană “Gh.Bariţiu” din Braşov, un fond de manuscrise din 
Biblioteca “Astra” din Sibiu, unele colecţii private de documente, 
precum şi bogatele colecţii de periodice de la Biblioteca Centrală 
Universotară din Cluj-Napoca. În plus a apelat şi la alte metode şi 
mijloace ale cercetării aplicate, precum realizarea de interviuri şi 
anchete cu persoane care au lucrat în redacţiile unor reviste literare, 
folosind totodată şi resursele moderne ale documentelor web de pe 
Internet. A rezultat o lucrare densă şi utilă tuturor celor care vor să 
cunoască mai bine evoluţia publicaţiilor literare editate la Braşov în 
secolul abia trecut. De aceea, am hotărât să publicăm mai multe 
extrase din această teză de doctorat,cu minime rearanjări de text şi 
subtitluri, pentru o mai bună informare şi a cititorilor revistei noastre. 

 
Intensificarea, la începutul secolului al XX-lea, a frământărilor sociale nu putea să nu aibă repercusiuni şi 

în viaţa literară. Aceasta devine mai agitată, tendinţele divergente se exprimă cu acuitate sporită. Creşte numărul 
publicaţiilor literare, se înteţesc discuţiile, polemicile. În realitatea social-politică, dar şi în sfera culturii, a literaturii, 
totul învederează tendinţe de transformare, totul se desfăşoară sub semnul căutărilor. Pe acest fond se conturează 
profilurile diverselor publicaţii şi grupări literare. De la începutul secolului al XX-lea şi până la încheierea întâiului 
Război Mondial, avem la noi în ţară, o deosebit de intensă frământare ideologică literară. Mişcarea literară de la 
începutul secolului oscilează între tradiţie şi inovaţie, sprijinită de afirmarea unor puternice personalităţi. Valoarea 
presei literare în stabilirea dinamicii exacte a fenomenului artistic al epocii a fost pusă în evidenţă pentru întâia oară 
de N. Iorga în a sa Istorie a literaturii româneşti în veacul al XIX-lea, care i-a acordat (funcţie de principalele reviste) 
rolul de factor periodizator al vieţii literare a timpului.  

Înfiinţarea primului gimnaziu românesc – în cadrul căruia s-a format o pleiadă de dascăli pe care îi întâlnim 
ca publicişti şi redactori – a contribuit decisiv la apariţia unor noi reviste şi ziare. Şi să reamintim şi activitatea 
complexă desfăşurată de „Asociaţiunea transilvană pentru literature română şi pentru cultura poporului 
român”/ASTRA. Revistele pur literare sunt mai puţine la număr la început de secol, pentru că de-abia în perioada 
interbelică se formează la Braşov o pătură de iubitori de literatură. De asemenea, puterea locală a scriitorilor nu era 
de anvergură. Nu erau atâţia iubitori de literatură pentru a pune pe picioare o revistă. Existau profesori sau diferiţi 
oameni de cultură care îşi încercau ei înşişi condeiul. Oraşul avea o pătură de intelectuali care erau cititorii acestor 
reviste pur literare. Dar am considerat nedrept şi dăunător pentru calitatea lucrării a lăsa deoparte revistele 
eclectice, multe dintre ele cu rubrici literare de valoare incontestabilă. Aveau cititorii lor, pentru că mergeau pe ideea 
încetăţenită a intelectualilor ardeleni că prin presă se face educaţie. Drept care am realizat o trecere în revistă a 
acestora şi am reliefat aspectele mai valoroase din punct de vedere literar. Am adăugat şi Revista teatrală, pentru 
că găsim în ea recenzii la piesele de teatru, literatură dramatică în fapt.  

În perioada de început de secol, nu a existat la Braşov nicio revistă pur literară, ci reviste cu părţi literare 
care şi-au început existenţa la sfârşitul secolului anterior şi au continuat să apară în noul veac.  



 5 

Primele decenii ale secolului. Pentru o mai bună înţelegere a preocupărilor revistelor braşovene din primii 
ani ai secolului al XX-lea, am prezentat un scurt istoric al fiecăreia, relevând personalitatea redactorilor şi a 
colaboratorilor, literatura originală locală şi cea de peste Carpaţi, traducerile, scopul redat prin articole-program. În 
ceea ce priveşte analiza conţinutului părţii literare, în cazul celor care nu erau pure în domeniu, ne-am mărginit 
numai la acele subiecte care ni s-au părut mai semnificative.  

Am avut în atenţie, în ordinea publicării, Ыcoala şi Familia. Foaie pedagogică literară, bilunară. Apare pentru 
prima oară la sfârЬit de secol al XIX-lea, ca „Foaie pentru creştere şi învăţământ”, Ьi este reluată la începutul celui 
de-al XX-lea, în 1903-1904.  

Revista teatrală. Publicație teatrală-culturală a apărut din ianuarie-februarie 1913 până în martie-aprilie 
1914 (8 numere în total), ca organ al Societăţii pentru Fond de Teatru. Redactor a fost Horia Petra-Petrescu.  

Ghimpele a apărut în BraЬov în 1919, apoi continuă să apară, tot ca săptămânal, între 25 noiembrie 1922 Ьi 
22 aprilie 1923; de la 1 decembrie 1923 până pe 10 februarie 1924 este editată la Oradea Mare, prin mutarea 
directorului, Mihail G. Samarineanu, din BraЬov.  

O caracteristică a perioadei studiate a fost aceea a existenței unui număr mic de grupări literare ferm 
constituite, cu o ideologie şi un crez artistic unitar. Mici grupuri se legau pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă 
de timp împrejurul unei reviste, apoi se destrămau şi, odată cu ele, şi publicaţiile respective. Rezistau mai mult 
formaţii eclectice, deschise colaborărilor celor mai diverse. Fie că aveau un articol-program ce caracteriza apariţia, 
fie că prin articole referitoare la problemele literare îşi conturau ideologia, aceste periodice se înscriau pe linia unui 
clasicism iluminist cu elemente romantice şi timide încercări de realism. Ideile sunt puse în slujba luminării 
poporului, efortul îndreptându-se spre apărarea culturii, pentru afirmarea drepturilor naţionale, ce atrag după sine 
opere cu conţinut istoric şi moralizator. 

 
Şcoala şi Familia. Până la Primul Război Mondial, revista Şcoala şi Familia – primul periodic pedagogic 

din Braşov –, având diferite subtitluri, apare în patru serii, fiecare având câte un an. Menţionăm că ultima serie, a V-
a, apare între anii 1931 şi 1933, ca un omagiu adus învăţătorului Ioan Dariu (1855-1931), fondatorul revistei. Ne-am 
oprit desigur pentru o analiză atentă şi amănunţită asupra seriei a IV-a a revistei, Ыcóla şi Familia. Fóie pedagogică 
literară, având în vedere faptul că obiectul studiului nostru este secolul al XX-lea. Îşi păstrează caracterul de revistă 
pedagogică, subordonând selecționarea părţii literare scopurilor didactice stabilite în programul expus în cuvântul 
introductiv, Cătră onorațiĭ cetitorĭ!, publicat în primul număr care a apărut la 14 februarie 1903. Revista Şcoala şi 
Familia, adresându-se în general învăţătorilor şi părinţilor, s-a bucurat de o largă răspândire, devenind nu numai un 
îndrumător pedagogic, dar şi literar, multe din poeziile publicate fiind declamate ca populare şi cântate de corurile 
şcolare care dădeau spectacolele în limba română. Nu este de o importanță mare din punct de vedere literar, dar 
rolul său culturizator este incontestabil. 

 

Revista teatrală. Revista teatrală. Publicație teatrală-culturală a apărut între ianuarie/februarie 1913 şi 
martie/aprilie 1914, în total 8 numere. Director şi redactor responsabil a fost Horia Petra-Petrescu, iar revista era 
Organul Societăţii pentru Fond de Teatru Român (STR). Revista teatrală insistă asupra ideii de repertoriu original, 
publicând şi recenzii ale pieselor prezentate la un concurs iniţiat de STR. În fiecare număr apar piese de teatru ce 
completează cuprinsul publicaţiei. Revista este structurată pe rubrici: articole de istoria teatrului, cronică teatrală, 
medalioane de literaţi sau slujitori ai scenei, liste de piese de teatru sub titlul „Piese vrednice de jucat”, anunţuri 
culturale cu caracter informativ. 

 

Ghimpele. Ghimpele, cu subtitlul „Revistă de umor şi satiră. Suferinţe Ьi dureri, cuvinte de duh, 
calambururi”, este o broşură în format A4, care merită mai degrabă titulatura de „foaie umoristică” (8 pagini, coperte 
incluse!). După cum am mai menţionat, a apărut mai întâi în Braşov (11 august-17 noiembrie 1919), apoi, prin 
mutarea iniţiatorului şi directorului M.G. Samarineanu, apare tot ca săptămânal la Oradea Mare. Ghimpele 
braşovean din secolul al XX-lea adoptă modelul revistei bucureştene cu acelaşi nume din a doua jumătate a 
veacului al XlX-lea (care a avut una din cele mai lungi existente, 1866-1879). Revista a manifestat continuu, încă de 
la primele numere, o făţiЬă atitudine antiboierească şi anticiocoiască, satirizând politicianismul venal, corupt, 
patriotismul de paradă, demagogia parlamentară, abuzurile şi practicile meschine ale claselor dominante. La puţin 
timp după apariţie, publicaţia îşi amplifică atitudinea critică faţă de rânduielile social-economice Ьi politice din acea 
vreme, transformându-se într-o adevărată tribună anti clasa politică care nu negociase în favoarea ţării ieşirea din 
război, dând dovadă de laşitate. Prin aluziile satirice, revista face, de fapt, observaţii critice pe marginea unor 
evenimente contemporane, folosind atât textul, cât şi caricatura. 

 



 6 

Să spunem NU impostorilor din ştiinţă şi cultură ! 
 

Constantin Poenaru 
 

 Acum unsprezece ani s-a petrecut una dintre cele mai grosolane falsificări a istoriei presei române. 
În primăvara lui 2004, un grup de impostori – profesorii universitari şi senatorii Adrian Păunescu, Grigore 
Zanc şi Ion Solcanu, precum şi consilierul prezidenţial Octavian Ştireanu – au indus în eroare Parlamentul 
României, pe preşedintele Ion Iliescu, pe prim-ministrul Adrian Năstase şi pe ministrul Culturii, ba chiar şi 
pe unii distinşi academicieni, propunând ca în fiecare an în a treia zi de vineri a lunii aprilie să se 
sărbătorească în mod festiv „Ziua Presei Române”. În expunerea de motive a legii, despre care 
organizaţiile de presă nu ştiau nimic, se susţinea că se împlineau 175 de ani de la apariţia primelor 
publicaţii în limba română... Curierul Bucureştilor [de fapt, „Curierul Românesc”] şi Albina Românească.  
 Miza iniţială a fost acordarea unor decoraţii prezidenţiale pentru iniţiatori şi alţi apropiaţi ai lor, 
printre care şi „Meritul Cultural” în grad de „Cavaler” pentru scriitorul Corneliu Leu. Acesta edita o revistă 
intitulată Albina, pentru sate, dar pe care a redenumit-o rapid... Albina Românească, pretinzând că este 
continuatoarea revistei lui Gh.Asachi din 1829. (!) A scos chiar şi 8 numere într-unul, başca un album 
aniversar, ca să justifice iniţiativa criticată dur în Parlament. De fapt, aşa cum s-a aflat ulterior, adevăratul 
motiv al acestei cabale mafiote a fost... obţinerea a câtorva sute de milioane de lei, vreo 700 se pare, din 
partea Preşedinţiei României, bani pe care impostorii şi i-ar fi împărţit între ei... hoţeşte! 

 Am publicat atunci un articol în ziarul “Info-Puls” din Rm.Vâlcea, numerele din 1 şi 2-4 iulie 2004, la 
rubrica mea săptămânală “Cititorul de gazete”, luând atitudine faţă de aceste manevre grobiene şi 
încercând să restabilesc istoria presei în datele ei reale. Vom readuce în atenţie acest articol, căci se pare 
că este încă de (dureroasă) actualitate. Bântuie şi acum destui impostori printre noi!... 

 
 Scriam într-un număr de-acum câteva săptămâni al 
acestui ziar [Info-Puls – n.n.] despre neobişnuita apetenĠă a 
românilor pentru instituirea a tot felul de zile festive, tot atâtea 
prilejuri de punere la cale a unor mese rotunde, patrate sau 
triunghiulare - mde, pentru toate gusturile! - împopoĠonate 
adesea cu titlul grandilocvent de “sesiuni de comunicări 
ştiinĠifice” şi urmate invariabil de tradiĠionalele noastre 
chiolhanuri cu bere şi mititei, asezonate, când este cazul, şi cu 
câte un taraf de lăutari. Dacă “ziua” respectivă este dedicată 

unui moment cultural mai acătării, atunci “soarele răsare, Iliescu apare” şi musai că se lasă şi cu nişte “cocoraĠii” 
pentru cei din Marea Familie a PSD. Că doar numai ei au “merite”, cei neîncorporaĠi în corul aplaudacilor actualei 
guvernări fiind chemaĠi doar ca să umple scaunele rămase goale in sălile de festivităĠi, fără a fi întrebaĠi măcar 
dacă sunt de acord sau nu să participe. 

Aşa s-a întâmplat şi cu iniĠiativa instituirii - iniĠial i s-a zis proclamării - Zilei Presei Române, prevăzută a 
se sărbători în fiecare an în a treia zi de vineri a lunii aprilie. Proiectul legislativ respectiv a fost adoptat de Senat 
pe 8 aprilie a.c., în mai puĠin de 24 de ore de la depunere, fără avizul Comisiei juridice şi fără a mai aştepta 
trecerea celor trei zile regulamentare pentru formularea unor eventuale amendamente. Aceasta în ciuda faptului 
că de patru ani, în fiecare 3 mai,  ziariştii români sărbătoresc deja, alături de confraĠii lor din lumea întreagă, Ziua 
Mondială a Libertăţii Presei. Graba celor trei iniĠiatori, profesorii universitari şi senatorii PSD Adrian Păunescu, 
Grigore Zanc şi Ion Solcanu, susĠinuĠi de consilierul prezidenĠial Octavian Ştireanu, a fost motivată prin faptul că 
în zilele de 8 şi 16 aprilie se împlineau 175 de ani de la apariĠia primelor publicaĠii în limba română: “Curierul 
Bucureştilor”, respectiv “Albina Românească”, şi prin urmare presa română ar avea nevoie de o zi festivă care să 
fie numai a ei. 
 Pentru a sensibiliza colegii parlamentari, s-a încropit o expunere de motive absolut halucinantă, în care 
orice pudoare ştiinĠifică şi orice respect faĠă de adevăr au fost lăsate la o parte, inventându-se o altă istorie a 
presei române, pe care nu o regăsim nici în cărĠile de istorie, dar nici în paginile publicaĠiilor invocate. Bravii noştri 
profesori universitari doctori de la PSD habar nu au despre ce vorbesc! Din păcate, nici cei care au comentat 
ştirea în presă nu au observat că până în 1875 nu a existat un ziar cu numele de Curierul Bucureştilor, iar datele 
de apariĠie a primelor publicaĠii româneşti sunt altele. Singura revistă care dezvăluie grava falsificare a 
începuturilor presei noastre este România literară, nr.16 din 28 aprilie-4 mai 2004, sub semnătura Cronicar, în 
spatele căreia credem că se ascunde Nicolae Manolescu. 



 7 

 Să restabilim, aşadar, adevărul pe care politrucii PSD au încercat să-l trucheze cu neobrăzare, dar şi din 
semidoctism. A existat un demers al lui Dinicu Golescu de a scoate un ziar în limba română cu titlul „Curierul 
Bucureştilor”, pentru care a obĠinut în 1828 aprobarea din partea guvernatorului rus Pahlen, dar el a eşuat. Abia 
un an mai târziu, în 1829, ies de sub tipar cele două gazete de la a căror apariĠie se împlinesc acum 175 de ani: 
mai întâi, la 8 aprilie, Curierul românesc, editat de I.Heliade-Rădulescu în capitala ğării Româneşti, iar la 1 iunie – 
Albina românească, scoasă de Gh.Asachi la Iaşi. Interesant este că iniĠial, în apelul pentru înscrierea viitorilor 
abonaĠi, foaia din capitala Moldovei se chema „Gazeta românească de la Eşi”. Prin urmare, data de 16 aprilie, 
stabilită ca Ziua Presei Române, nu corespunde cu nici una din datele de apariĠie ale celor două publicaĠii 
invocate în proiectul legislativ. 
 Cât priveşte primele publicaţii în limba română, nici aici nu a nimerit-o „tripleta de aoleu” a PSD. Astfel, 
lăsând deoparte diversele încercări nefinalizate ale unor Ioan Piuariu-Molnar sau Paul Iorgovici, primele noastre 
periodice sunt: Crestomaticul românesc al lui Teodor Racoce (CernăuĠi, 1820), Biblioteca românească  a lui 
Zaharia Carcalechi (Buda, 1821) şi Fama Lipschii pentru Daţia a lui I.M.C. Rosetti şi Anastasie I. Lazăr, susĠinuĠi 
de Dinicu Golescu şi alĠi boieri luminaĠi (Leibzig, 1827). E drept că toate au apărut în afara graniĠelor Principatelor, 
dar să reĠinem că au fost „editate de români în româneşte pentru români”, cum bine precizează Cronicarul de la 
România literară. Am putea aminti aici şi primul ziar tipărit pe teritoriul Ġării noastre, Courrier de Moldavie, editat 
de comandamentul trupelor ruseşti ale prinĠului Potemkin între 18 februarie - 1 aprilie 1790 la Iaşi, în franceză, 
dar şi într-o ediĠie în limba română, pierdută însă. 
 Alterarea memoriei trecutului este o practică obişnuită în regimurile totalitare, care vor să controleze totul, 
să manipuleze conştiinĠele şi să rescrie istoria. Aşa s-a procedat şi în cazul instituirii Zilei Presei Române. Astfel, 
pentru a legitima o dată în plus demersul respectiv, care are un caracter vădit politicianist, s-a inventat (!) peste 
noapte chiar şi o nouă revistă „Albina românească”, ca şi cum ar fi o continuare a celei vechi. Astfel, a apărut la 
chioşcuri nr.1-8 (120-127), ianuarie-februarie 2004 al unei „făcături” grosolane, cu o grafică urâtă şi o paginaĠie 
dezlânată, cum n-am mai văzut vreodată. Noua gazetă se subintitulează „publicaĠie a Mişcării pentru progresul 
satului românesc – FundaĠia episcopul Grigorie Leu” şi îl are ca redactor pe... scriitorul Corneliu Leu. Comentariile 
le las pe seama dumneavoastră! Ca să vedeĠi cine stă în spatele acestei stârpituri gazetăreşti, trebuie să arătăm 
că ea este editată de Casa de editură şi producĠie audio-video-film „Realitatea”, iar ca seniori editori au fost atraşi 
poetul Nicolae Dragoş (fost redactor şef la „Scânteia”) şi ing. Ioan Albescu (fost redactor şef la revista „ŞtiinĠă şi 
tehnică” a CC al UTC). 
 Vă întrebaĠi, poate, care să fie motivele acestor falsificări în serie. Ei, bine, ele sunt pe cât de banale, pe 
atât de ridicule. În primul rând, legitimarea argumentelor cu care iniĠiatorii instituirii Zilei Presei Române au 
încercat să obĠină votul colegilor senatori, apoi primirea unor medalii din partea preşedintelui României, atras 
golăneşte într-o şuşă ordinară. Că este aşa o dovedeşte însăşi alocuĠiunea rostită de Ion Iliescu la adunarea 
festivă din 16 aprilie a.c., Ġinută într-un cadru restrâns şi neoficial, căci, la protestele energice ale Clubului Român 
de Presă, ale altor organizaĠii profesionale, ale societăĠii civile, preşedintele Ġării a refuzat să promulge proiectul 
legislativ. După ce i-a înmânat „Albinei româneşti” de astăzi, în mod public, Ordinul Meritul Cultural în grad de 
Mare Ofiţer, pe care însă i-l conferise oficial încă din 8 martie a.c. (conform Decretului nr.104 publicat în 
„Monitorul Oficial al României”, Partea I, nr.230 din 16 martie 2004), preşedintele a subliniat apăsat: „A fost o 
promovare a scrisului românesc. Albina îşi păstrează titulatura şi misiunea în lumea satului. Vrem ca Institutul 
Cultural Român să promoveze acĠiuni culturale în lumea satului”. Din aceste câteva vorbe se înĠelege că 
preşedintele României a fost indus în eroare, încă o dată, de aceea nu se referă la Albina românească, care nu a 
fost niciodată o publicaĠie pentru sate, ci la Albina, binecunoscuta revistă enciclopedică scoasă de Spiru Haret 
între 1897-1916 şi reapărută apoi în mai multe rânduri, pentru ca după 1948 să devină o foaie populară pentru 
săteni, editată în anii dinainte de 1989 de către Consiliul Culturii şi EducaĠiei Socialiste al faimoasei Suzana 
Gâdea. Referirea la Institutul Cultural Român i-a fost sugerată probabil de către consilierul prezidenĠial Octavian 
Ştireanu, ca să dea mai multă greutate decorării respective, dar şi ca o aluzie la faptul că după 1989 revista 
Albina a încercat o vreme să-şi continue apariĠia sub egida şi cu sprijinul acestui institut. 
 Din păcate, deşi prezenĠi la adunarea festivă din 16 aprilie a.c., nici preşedintele Academiei Române, 
Eugen Simion, nici Ministrul Culturii şi Cultelor, Răzvan Theodorescu, nu au corectat, cu autoritatea lor ştiinĠifică, 
aberaĠiile falsificatorilor istoriei presei române, girând astfel 
promiscuitatea culturală şi coterismul politic. 
 Sfântă mare neruşinare! Ce mai contează dacă 
organizatorii Zilei Presei Române şi-au acordat într-un final 
apoteotic medalii şi diplome omagiale între ei, cei de acolo şi 
cei din Marea Familie a PSD: Iliescu, Năstase, Văcăroiu, Valer 
Dorneanu, Mihai Mălaimare, ziarul Dimineaţa, revista 
Pompierii români [de ce, oare? căci e fondată în 1929 – n.n.], 
plus cei doi diriguitori ai culturii amintiĠi mai sus. 



 8 

 

STUDII ● CERCETĂRI ● EVENIMENTE 
 

■■■ Observatorul depozitului legal. Biblioteca 
Naţională Franceză primeşte încă din secolul al 
XVI-lea câte un exemplar din fiecare publicaţie 
apărută în Hexagon. Din 2010 ea prezintă un 
raport anual, intitulat Observatorul depozitului 
legal, care oferă o vedere de ansamblu asupra 
producţiei editoriale din Franţa. Potrivit revistei Le 
Magazine Littéraire, nr.561/2015, din primele 
constatări nu rezultă mari surprize: se publică din 
ce în ce mai multe cărţi, tirajele scad mereu, iar 
editurile sunt în majoritate din capitala ţării, Paris. 
Numărul cărţilor tipărite în 2014 a crescut cu 7,3% 
faţă de 2013, în schimb tirajul mediu a scăzut de 
la 1500 la 1200, în 2010 fiind chiar de 2000. O 
situaţie care seamănă mult cu cea de la noi. 
 
■■■ Revista “Călăuza Ortodoxă” la 25 de ani. 

La Galaţi, apare de 25 de 
ani neîntrerupt periodicul 
eparhial Călăuza Ortodoxă 
al Arhiepiscopiei Dunării de 
Jos. Revista a văzut lumina 
tiparului la 1 martie 1990, 
fiind îngrijită de un grup de 
preoţi conduşi de regretatul 
pr. cărturar Igor P. Jechiu. 
Ea continuă tradiţia vechilor 
publicaţii bisericeşti apărute 
în trecut în acest oraş, 
precum Căminul, editată de 

Societatea „Solidaritatea” a clerului (1925-1941) şi 
Vestitorul al Consiliul Eparhial (1926-1949). La 
început, avea format de ziar cu 4 pagini  şi 
periodicitate bilunară, dar de la nr.45 din ianuarie 
1992 a adoptat formatul clasic de revistă, ajun-
gând astăzi la un tiraj de 6.000 exemplare. Din 
primul colectiv de redacţie făceau parte ÎPS 
Arhiepiscop Antim Nica - preşedinte de onoare, 
PS Casian Gălăţeanul, Arhiereu Vicar (pe atunci) 
al Episcopiei Dunării de Jos - preşedinte, pr. Igor 
P. Jechiu – redactor responsabil, pr. Eugen Drăgoi 
– redactor adjunct, pr. Neculai Grosu, pr. 
Gheorghe Buruiană, pr. Ion Postolache şi pr. 
Marin Stamate – membri în comitet. 
 
■■■ Revisteă digitaleă peă calculator,ă telefonă şiă
tabletă. Ultimii ani au înregistrat o scădere 
considerabilă a popularităţii revistelor tradiţionale 
pe hârtie, ele fiind nevoite să se adapteze la era 
digitală. Acum, cele mai multe pot fi accesate 
online de pe calculatoare desktop şi laptopuri, dar 
şi de pe smartphone-uri şi tablete. Iată câteva plat-
forme de acces: Zinio, Issuu, Newsstand, Kindle. 

■■■ “SCOOP - O istorie grafică a presei”. Acesta este 
numele generic al expoziţiei ce s-a deschis la 8 octombrie 
a.c. la Muzeul Tiparului şi al Comunicării Grafice din Lyon 
(Franţa), recent reorganizat. Sunt prezentate circa 250 de 
exponate care arată evoluţia grafică a ziarelor şi diferitele 
revoluţii tehnologice din istoria presei, de la primele publicaţii 
periodice, precum La Gazette din 1631, până la ultimele 
modele de smartphone-uri. Vizitatorii pot face astfel o 
incursiune “pe viu” în istoria atât de interesantă a evoluţiei 
mijloacelor de imprimare, de la presa Gutenberg şi lynotipuri 
până la tiparul offset şi digital de astăzi. Se va putea intra, 
într-un fel, în lumea jurnaliştilor şi a lucrătorilor de carte. Aici 
vor putea fi văzute atât cel mai mic ziar - La Depeche, Paris, 
12 noiembrie 1870, 10,5x8 cm, cât şi cel mai mare: Le 
Grand Journal, Paris, 3 aprilie 1864, 92x62 cm. 
 
■■■ Zileleă „Pamfilă Şeicaru”ă laă final. Anunţate încă din 
numărul trecut al revistei noastre, manifestările dedicate 
evocării marelui gazetar român nu s-au mai desfăşurat pe 
21-22 octombrie, cum erau iniţial programate, ci pe 26-27 
octombrie a.c. şi fără participarea istoricului Florian Bichir. 
Au susţinut comunicări: conf. univ. dr. Marian Petcu - 
„Pamfil Şeicaru, jurnalistul -cetăţean”; dr. Alin Spânu, istoric 
- „Pamfil Şeicaru şi cenzura - o relaţie cu năbădăi (1942)”; 
Emil Niculescu, scriitor - „Pamfil Şeicaru, cavaler al 
Ordinului «Mihai Viteazul» şi gazetar de primă linie”. 
Cercetătorul Viorel Frîncu şi-a prezentat ultimul său volum 
„Istoria jurnalismului din judeţul Buzău. Enciclopedie 
cronologică. 1839-2014”. Despre această interesantă 
lucrare, care dezvoltă, credem, contribuţia autorului la 
monumentala Istoria jurnalismului din România în date 
(coord. M.Petcu, Ed. Polirom, Iaşi, 2012), vom scrie pe larg 
într-un număr viitor al BIP, de îndată ce o să o primim şi noi 
de la distinsul nostru colaborator. 
 
■■■ Simpozionă NaĠională “Fotojurnalism şi imagine”. 
Departamentul de Jurnalism al Facultăţii de Ştiinţe Politice, 
Administrative şi ale Comunicării de la Universitatea “Babeş-
Bolyai” din Cluj-Napoca organizează cel de-al XIV-lea 
Simpozion Naţional cu tema Fotojurnalism şi imagine, în 
perioada 6-7 noiembrie a.c. Invitatul de onoare al acestei 
ediţii a simpozionului este cunoscutul critic literar şi eseist, 
DanăC.ăMihăilescu, care va susţine conferinţa Cultul textului 
şi imagofobia. Gherila ca jubilaţie gazetărească. Dezbaterile 
vizează aspecte privind evoluţia fotografiei în presa română 
sau străină, manipularea digitală a imaginii şi noile provocări 
în fotojurnalism, fotografia alb-negru vs. fotografia color, 
fotografia în era digitală, fotografia – sursă de inspiraţie 
pentru literatură, iconografiile oficiale, cenzurarea fotografiei, 
fotografia şi dreptul de copyright, cercetarea fotografiei, 
istoria fotografiei etc. Participă cadre didactice şi jurnalişti din 
Franţa, Germania, Spania, Republica Moldova etc., precum 
şi de la universităţi şi instituţii de presă din ţară. 



 9 

■■■ ColecĠiaă completăă aă revisteiă „Cinema” 
(1963-1989). Binecunoscutul site de vânzări online 
Okazii a postat recent un anunţ prin care un 
vânzător din Cluj-Napoca oferă doritorilor colecţia 
completă a revistei „Cinema”, de la primul număr 
din 1 februarie 1963 până la încetarea apariţiei 
după evenimentele din decembrie 1989. Preţul: 
550 euro sau 2478 lei. Arhiva Centrului Român de 
Istoria Presei are şi ea o colecţie aproape 
completă a acestei publicaţii. 
 
■■■ Unăautografădeă laă I.E.ăTorouĠiu. Pe acelaşi 
site Okazii s-a vândut în luna septembrie a.c. un 

bilet trimis de marele cărturar bucovinean I. E. 
Torouţiu (1888-1953) de pe frontul din Răsărit, 
datat 4 aprilie 1943 şi trimis colegilor săi din 
redacţia revistei Convorbiri literare. Pentru că din 
facsimilul reprodus mai sus nu se poate desluşi tot 
textul, reproducem conţinutul său în continuare: 
“Dragi colegi, Împărtăşesc frumoasa evoluţie a 
gazetei pe care am preţuit-o şi am servit-o cu 
întreg elanul tinereţii mele. Felicit pe noul director 
şi vă promit un material preţios, pe care nu l-am 
putut până acum trimite, din diferite motive streine 
de voinţa mea. Aşteptând un rând şi de la voi, vă 
doresc tuturor deopotrivă sărbători fericite [e vorba 
de Paşte, care a căzut pe 25-26 aprilie]”. Biletul 
respectiv are, pe verso, stampila originală a Ordi-
nului de zi nr.38 din 25 februarie 1943 semnat de 
Mareşalul Ion Antonescu, “Conducător al Forţelor 
Armate”. Este interesant şi conţinutul acestuia: “În 
grelele lupte din Caucaz, DIvizia de Munte Bihor, 
deşi atacată săptămâni la rând de forţe inamice 
numeric superioare şi puternic sprijinite de 
artilerie, care de luptă şi aviaţie, a reuşit să sfarme 
toate atacurile şi să distrugă carele de luptă 
pătrunse în poziţiile noastre. Pentru faptele de 
arme săvârşite în acest mod eroic, Divizia de 
Munte Bihor se citează prin ordin de zi pe 
armată”.Un document literar, dar şi de istoria 
presei, de reţinut pentru Muzeul virtual al Presei. 

CĂRğILEăPRIETENILORăNOŞTRIăGAZETARI 
 
■■■ Ion N. Oprea, Revistele? Luminoase, instructive 
şi educative… (Ed.ă PIM,ă Iaşi,ă 2015). Neobosit şi 
ubicuu, Ion N.Oprea de la Iaşi ne oferă o carte-amalgam 
despre jurnalismul cultural românesc, deprofesionalizat 
rău în ultimii ani. În cele 388 de pagini sunt incluse 
răspunsurile primite la ancheta printre cititori  - “Revista 
culturală formează oamenii?” - lansată în revista 
Luceafărul din Botoşani (9 oct. 2014), dar şi o serie de 
comentarii personale şi ale altor oameni din presa 
literară şi culturală în general. Totul a pornit de la o 
sugestie venită în urma participării la una din dezbaterile 
din cadrul Festivalului Internaţional de Literatură şi 
Traduceri (FILIT) de la Iaşi, în 2014, dezbatere care s-a 
referit la “Jurnalismul cultural în epoca new-media”. De 
la academicienii Nicolae Dabija, din Chişinău, 
Alexandrina Cernov, din Cernăuţi, sau Leon Dănăilă, din 
Botoşani, până la mulţimea de scriitori, jurnalişti şi 
oameni de cultură din ţara noastră, cu focalizare 
îndeosebi pe “triunghiul cultural” Iaşi-Suceava-Iaşi – 
toate opiniile converg spre aceea că revistele culturale 
sunt nu doar o hrană pentru suflete, un reazăm şi un 
ajutor la nevoie, ci şi mijloace puternice pentru instruirea 
şi formarea unor personalităţi prestigioase, pentru 
construirea unei naţiuni cu “ştiinţă de carte şi de frumos”, 
pentru desăvârşirea unor oameni cinstiţi şi muncitori, cu 
dragoste de ţară şi familie, mândri de a aparţine unui 
neam cu un trecut glorios şi un viitor plin de speranţe. 
 
■■■ Stană Ştefan,ăJurnalist în meandrele actualităţii, 
Ed. TipoAlex, Alexandria, 2015. Născut la 14 iunie 
1949 în capitala actualului judeţ Teleorman, după 
terminarea unei Facultăţi de Ziaristică în 1976, autorul a 
lucrat aproape 40 de ani în presa locală. Cartea pe care 
ne-o oferă ca “tânăr” pensionar este o selecţie de 
articole, diverse consemnări jurnalistice şi note de 
călătorie apărute cu precădere după 1989, deşi, spre 
lauda sa, a inclus şi câteva materiale publicate înainte 
de acest moment, în care vorbeşte despre sistemele de 
irigaţii care asigurau o agricultură fără teamă de secetă, 
despre Fabrica de rulmenţi care avea 4500 de angajaţi, 
ca şi despre omagierea 
unor mari scriitori din zonă 
precum Zaharia Stancu sau 
Marin Preda. Stan Ştefan a 
lucrat până în 1981 la ziarul 
Teleormanul, apoi a fostt 
corespondentul ziarului 
Scânteia (devenit Adevărul), 
ca şi al Radio Romania şi 
Antena Satelor. După 1989 
a scris pentru noile periodi-
ce locale Teleormanul liber, 
sau Curierul Teleormanului 
şi Informaţia Teleormanului.   
Cartea are 26 fotografii şi se 
citeşte cu plăcere şi interes. 



 10 

Apariţia şi dezvoltarea presei francofone din Istanbul  
în a doua jumătate a secolului al XIX-lea 

Seza Sinanlar Uslu 
Universitatea Tehnică din Yıldız 

 
(continuare din Buletin de Istoria Presei nr.8-9 (20-21) august-septembrie 2015) 

 În paralel cu aceste publicaţii, dl. Verninac a vrut să publice de asemenea un nou buletin, în limba 
turcă însă, şi să îl difuzeze în oraş, dar din cauza unor probleme tehnice, precum dificultatea în a adopta 
caracterele orientale, a fost incapabil să-l scoată ca să informeze în Franţa despre situaţia existentă. 
 Din păcate, aceste eforturi nu au fost suficiente pentru a trezi interesul otomanilor pentru presă. 
Imprimeria cu caractere otomane exista deja, fiind fondată prin autorizarea de către sultan în 1727. A 
trebuit să se aştepte perioada Tanzimat pentru a vedea apărând primul ziar otoman. 
 După toate aceste evoluţii, se poate constata, de asemenea, că relaţiile comerciale au putut 
încuraja naşterea presei otomane, îndeosebi în ceea ce priveşte întărirea publicaţiilor comerciale. 
Constantinopol, cel mai mare oraş al epocii, având un port internaţional, ar fi putut să fie centrul presei 

comerciale, dar nu a fost aşa. Oraşul Smyrna, căruia noi îi spunem 
Izmir, obţinuse deja acest rol. 
 În anii 1800, Izmir era într-adevăr un oraş mai bine 
cunoscut pe plan internaţional. Alături de levantini care se 
aşezaseră aici de mulţi ani, multe din companiile străine îşi 
deschiseseră sucursalele aici. Capacitatea comercială a oraşului şi 
populaţia sa multiculturală au conferit oraşului Izmir o importanţă 
de necontestat. În aceste circumstanţe, datorită relaţiilor sale 
comerciale mai dezvoltate, s-a trezit un interes mai puternic faţă 
de presa din Izmir decât faţă de cea din Constantinopol.1 În anii 
1820-1830, ziarele locale precum Smyrnéen, Le Spectateur 
Oriental şi Le Courrier de Smyrne au fost publicate de către 
levantini şi susţinute de ambasade. În această perioadă, războiul 
cu Grecia a influenţat presa în sens politic. Dincolo de misiunea lor 
comercială, ziarele au început să fie vocea Imperiului. Ceea ce nu 
e de mirare, căci teritoriul bine păzit al Imperiului servea şi 
levantinilor, iar eliberarea Greciei putea să pună probleme. 
 Aşadar, cine au fost publiciştii acestor prime numere din 
presa francofonă? 
 Alexandre Blacque (1792-1836), după studii de drept, s-a  
stabilit la Izmir ca să se ocupe de comerţ, dar a devenit publicist. 
Interesele sale comerciale l-au influenţat în aşa măsură pe 

Blacque că nu a putut să rămână în afara politicii şi a luat o iniţiativă în numele comercianţilor din Izmir. 
El a publicat mai întâi Le Spectateur Oriental în 1824 şi, apoi, prin Le Courrier de Smyrne şi-a înălţat 
vocea de opozant criticând politicile Rusiei faţă de Imperiul Otoman. Cum aceste eforturi au fost 
remarcate de Guvernul Otoman, a fost invitat de către directorul primului ziar turc să publice versiunea 
franceză a acestui ziar în 1831. 
 Primul ziar otoman Takvim-i Vekayi a apărut la 1 noiembrie 1831 cu o versiune franceză care se 
numea Le Moniteur Ottoman, condusă de Alexandre Blacque, versiune prin care se încerca informarea 
lumii despre reformele Sultanului Mahmud II, care înconjurase în câţiva ani întreg imperiul. Blacque Bey, 
personaj cheie în comunicarea directă cu lumea internaţională asupra noutăţilor instituţionale din Imperiu, 
era în mod constant alături de sultan. Fiul său Edouard Blacque (1824-1895) a urmat drumul tatălui şi în 
1845 a început să publice le Courrier de Constantinople. Dar educaţia sa în diplomaţie l-a condus către o 
cale mai politică decât a tatălui său şi a ajuns să ocupe postul de prim ambasador ottoman la 
Washington, apoi, câţiva ani mai târziu, a devenit primarul Circumscripţiei municipale 6 din Istanbul. 
 În anii 1850 dezvoltarea presei francofone din Istanbul a ajuns astel încât a atras antreprenori şi, în 
consecinţă, numărul publicaţiilor a crescut considerabil. De exemplu, între 1830-1860 patru cotidiene în 
____________________________ 
1 O. Koloğlu, ibid., p.69. 



 11 

limba turcă se tipăreau în 200-300 exemplare, în timp ce tirajul a vreo douăzeci de ziare de presă 
franceză şi minoritară se ridica la 2000 de exemplare pe zi. Imediat după 1860 erau 130 de ziare şi 
periodice, inclusiv ziare minoritare, din care două treimi în franceză şi o treime în limba turcă. 10% dintre 
aceste ziare se imprimau la Istanbul, iar tirajul lor se ridica la 10.000 de exemplare. 
 Modernizarea intervenită odată cu perioada Tanzimat, altfel spus curentul de occidentalizare, şi-a 
arătat efectele şi la nivelul presei. Dar era şi timpul dezvoltării presei turceşti, cu venirea scriitorilor şi 
oamenilor de litere care fondau propriile case de editură şi ziare. Se poate spune că fiecare comunitate 
etnică din Imperiu era gata să publice propriul ziar.  Mai trebuia deci un regulament pentru a le organiza 
şi în 1865 a fost publicată o lege asupra presei. Această lege s-a transformat într-o moţiune de cenzură 
câţiva ani mai târziu. 
 Ziarele francofone din Istanbul de această perioadă erau Journal de Constantinople et des intérêts 
Orientaux (1843-46), Journal de Constantinople Echo de l’Orient (1846-1866), Le Courrier de 
Constantinople (1845- ?), Le Phare du Bosphore (1866-1890), la Turquie (1866- ?), precum şi ziarele 
bilingve franco-engleze The Levant Herald and Eastern Express (1856- ?) şi The Levant Time and 
Shipping Gazette (1868-1974). Cea mai remarcată dintre aceste publicaţii era Journal de Constantinople.  
 Bousquets-Deschamps, care era publicist la Journal  de Smyrne la Izmir, a început să publice un 
nou ziar la Istanbul care se numea Journal de Constantinople et des intérêts Orientaux  în 1843. Acest 
ziar apărea la fiecare cinci zile şi avea 4 pagini. Rubricile erau următoarele: „Interior”, „Noutăţi diverse din 
Constantinopol”, „Exterior”, „Noutăţi diverse din străinătate”, „Foaie de comerţ şi anunţuri”, „Avize diverse” 
şi „Mişcări din portul Constantinopol”.2 

 Trei ani mai târziu, Gustave Couturier din Izmir şi François Nogués au făcut să fuzioneze Journal 
de Constantinople cu Echo de l’Orient, sub numele contopit Journal de Constantinople Echo de l’Orient, 
publicaţie care apărea în 4 pagini la fiecare 5 zile. Poziţia ziarului era anunţată în primul său număr sub 
titlul: Aviz important: “Gândirea noastră se rezumă în patru cuvinte: Unire, Justiţie, Progres şi Bunăstare! 
Aceasta este ceea ce vrem noi pentru Turcia”.3 

 Journal de Constantinople era o publicaţie destul de cunoscută, şi-a continuat apariţia, dar 
problemele financiare i-au obligat pe proprietari să caute mecena bogaţi. Bancherii din epocă, precum 
Jacques Alléon sau Theodore Baltazzi, erau pregătiţi să-şi deschidă pungile în primul rând pentru 
publiciştii care erau alături de guvernele francez şi otoman. 
Toate acestea îi îndemnau pe publicişti să întreţină relaţii 
amicale cu guvernul ţării lor de origine şi cu cel al Sublimei Porţi, 
ca şi cu protectorii lor bogaţi (mecena). 
 Începând din 1864 Sublima Poartă era mai aproape de 
ziare şi intervenea mai des asupra publicaţiilor respective. 
Anumite ziare adoptau o critică amicală şi atent măsurată faţă 
de guvernul otoman care încerca să-şi impună legea asupra 
presei. 
 Pe de altă parte, mişcarea de modernizare a lui Mahmud II 
pătrunde în inima puterii prin limba franceză, care era limba de 
comunicare scrisă pentru codurile comerciale sau în instituţii ca 
Şcoala Imperială de Medicină din Galatasaray sau chiar Şcoala 
Militară de Educaţie.4   (va urma) 
________________________________ 
2 Journal de Constantinople et des intérêts Orientaux, 10 octombrie 1843, nr.57. 
3 Journal de Constantinople Echo de l’Orient, 11 august 1846, nr.1. 
4 “Bu okula, insan sağlığının korunması gibi kutsal bir ödeve kendini verecek bir okul olacağı için öncelik verdim... Tıp 
öğretimi fransızca olarak yapılacaktır. Bunun neden yabancı dille yapılacağını soracaksınız. Bunu zorunlu kılan 
güçlükleri bildireyim... Geçmişte bizde de tıp bilimleri üzerine bir çok kitap yazılmıştır. Hatta Avrupalılar bu kitapları 
kendi dillerine çevirerek onlardan çok şey öğrenmişlerdi. Fakat bu kitaplar arapça yazılmıştır. Birçok yıldan beri İslam 
okullarında bu kitaplar ilgi konusu olmaktan çıktıkları, bunları bilenlerin sayısı azaldığı için artık kullanılmaz 
olmuşlardır. Şimdi, tıbbı kendi dilimize çevirmek için yeniden bu kitaplara dönmek yıllar alacak uzun bir iştir. 
Avrupalılar yüzyıldan fazla bir süre bu kitapları kendi dillerine çevirmekle uğraşmışlar ve yeni katkılarda 
bulunmuşlardır. Bundan başka bu konuları öğretmenin yöntemlerinde de kolaylıklar geliştirmişlerdir.(...) Bu yüzden 
fransızca öğrenmenizi istemekteki maksadım, onu sırf bu dilin hatırı için öğrenmeniz değil, tıbbı öğrenmeniz ve bu 
bilimi adım adım kendi dilimize kazandırmaktır. (...) Ancak bu yapıldığı zaman kendi ülkemizde tıp kendi dilimizde 
okutulur hale gelecektir.” N. Berkes; Türkiye’de Çağdaşlaşma, Haz. Ahmet Kuyaş, YKY, İstanbul, 2002, p.186. 
 

● Traducere după articolul apărut în revista turcă “Synergies”, nr.3 – 2010 ● 



 12 

Profesori şi istorici ai presei străini Patrick Eveno (Franţa)  

 
 Patrick Eveno (n.1947) şi-a luat doctoratul în istorie contemporană 
în 1996 şi s-a specializat în istoria media, pe care o predă la Universitatea 

Paris 1 Panthéon-Sorbonne, unde conduce un Masterat. Mai predă această 
disciplină şi la alte două importante şcoli de jurnalistică din Franţa - l'Ecole 

supérieure de journalisme (ESJ-Lille) şi l’Institut pratique de journalisme 
(IPJ-Paris). Este cunoscut şi apreciat nu doar pentru studiile sale ştiinţifice 
de istorie, de ştiinţa comunicării, tehnologia cunoaşterii şi managementul 
informaţiei, dar şi pentru implicarea sa în rezolvarea unor probleme curente 
ale jurnaliştilor de astăzi. Aşa se face că a fost cooptat în Statele generale ale 
presei scrise, organism lansat de Preşedintele Republicii Franceze în 2008 
cu scopul de a găsi răspunsuri la problemele economice cu care se confruntă 
presa în prezent faţă de dezvoltarea Internetului şi a presei gratuite. Aici a 

pledat pentru crearea unui Observator al pluralismului şi al transparenţei în media. A fost implicat, de 
asemenea, în Comisia de reformă a ajutoarelor în presă, ca membru în Asociaţia pentru constituirea unui 
Consiliu al Presei şi Observatorului de Deontologie a Informaţiei, al cărui preşedinte a fost ales în 
februarie 2014. A fost, de asemenea, redactor şef al revistei semestriale Le Temps des médias şi secretar 
general al Société pour l’histoire ds médias între 2000 şi 2007. 
 La început, activitatea sa ştiinţifică şi publicistică s-a concretizat în mai multe lucrări de istorie 
contemporană privind Al Doilea Război Mondial, războiul din Algeria, a V-a Republică, Europa de la 
Yalta la Maastricht şi altele. Ulterior, din 1996 cărţile şi studiile sale vizează aproape în totalitate 
subiecte privind istoria presei scrise sau audiovizuale. Între cele mai importante lucrări ale sale de acest 
gen am putea aminti cîteva: 
● “Le Monde”, histoire d’une entreprise de presse, 1944-1995, Paris, Le Monde Editions, 1996. 
● Le journal “Le Monde”. Une histoire d'indépendance, Paris, Éditions Odile Jacob, 2001. 
● L’argent de la presse française, des années 1820 à nos jours, Editions du CTHS, 2003. 
● Histoire du journal Le Monde 1944-2004, Paris, Albin Michel, 2004. 
● La presse quotidienne nationale. Fin de partie ou renouveau?, Paris, Vuibert, 2008. 
● La culture audiovisuelle en France, les années 1960-1980, Paris, L’Harmatan, 2010. 
● J’accuse et autres grands articles, anthologie du journalisme français, Paris, Flammarion, 2010. 
● Ils ont fait la presse, L’histoire des journaux en France en 40 portraits, avec Yves Agnès, 
Paris, Vuibert, 2010. 
● La presse, Paris, PUF, colecţia "Que sais-je?", 2010. 
● Histoire de la presse française, de Théophraste Renaudot à la révolution numérique, Paris, 
Flammarion, 2012. 
● Guerre et médias, de la Grande Guerre à nos jours, CLEMI, 2014. 
 Toate aceste lucrări cu subiecte atât de diverse din domeniul media l-au impus repede printre cei 
mai reputaţi specialişti în domeniu, nu doar în Franţa, ci şi în străinătate. Ele îi conferă universitarului 
francez prestanţă, autoritate şi recunoaştere internaţională. 
 

Director: CONSTANTIN POENARU 

Redacţia: C. P. 5-50, 053020 Bucureşti, 5  ● tel. 0745/95.29.81 

Adresa de contact online: ccpoenaru@gmail.com 


	Am publicat atunci un articol în ziarul “Info-Puls” din Rm.Vâlcea, numerele din 1 şi 2-4 iulie 2004, la rubrica mea săptămânală “Cititorul de gazete”, luând atitudine faţă de aceste manevre grobiene şi încercând să restabilesc istoria presei în datel...

