
 1 

Anul III                         Nr.3-4 (27-28)                        martie-aprilie 2016 
 

 □Buletin de ISTORIA PRESEI□ 
■■■ PublicaĠie premiată de Uniunea Ziariştilor din România ■■■ 

 

Director: 

CONSTANTIN POENARU 
 

ISSN 2359 – 778X 

ISSN-L 2359 – 778X 
 

Din sumar: 

● Cezar Ţăbârnă – Presa bisericească românească (IV) 

● Ilie Rad - Al IX-lea Congres NaĠional de Istoria Presei. Lect.univ.dr. 

Cătălin NegoiĠă (GalaĠi), ales noul preşedinte al ARIP 

● Daniela-Mihaela Florescu - Reviste literare braşovene în perioada 1944-1989 

● Mass-media de limba română din Ucraina 

● Costa Roşu - Presa în Banatul sârbesc de la începuturi până la Al Doilea 

Război Mondial 
● Javier Diaz Noci – Gazete spaniole din ğările de Jos în sec.XVII: Gazeta de 

Amsterdam şi Noticias Principales y Verdaderas (IV) 

„Nici o zi fără un rând (scris)”, cuvinte atribuite pictorului Apelles de către Pliniu cel Bătrân  

şi preluate ca deviză de către ziariştii care lucrau în Palatul „Adevărul”, fiind înscrise la vedere în holul central 



 2 

Anul III                             Nr. 3-4 (27-28)                            Martie-Aprilie 2016 
 

Buletin de ISTORIA PRESEI 
 

Publicaţie lunară a Centrului Român de Istorie a Presei, 
primul institut particular de studii şi cercetări, creat oficial la 24 ianuarie 2014 

 

Dialog permanent cu Cititorii! 
 

● Alexandra Bălăuca (China): Îţi mulţumim că ne 
urmăreşti din îndepărtata Asie. Dă-ne un semn când 
vii în ţară şi te aşteptăm la Şirineasa, pentru a cerceta 
şi dulapul ferecat din Biserica de lemn. 
● Marian Petcu (Bucureşti): Vă mulţumim pentru 
toate informaţiile privind presa în general, nu doar 
istoria ei, prin care ne ţineţi la curent. Site-ul şi blog-ul 
sunt gata şi vor fi funcţionale (mai întâi doar unul din 
ele) către începutul lunii iunie. Acolo vom centraliza 
toate ştirile şi materialele despre Presă. 
● Ion N. Oprea (Iaşi): Am primit şi ultimele cărţi 
trimise. Sunteţi inepuizabil. Va mulţumim. Vom scrie 
despre ele şi despre celelalte articole trimise de dv. 
începând din numărul următor. 
● Ion Soare (Rm.Vâlcea): “Confirm, cu mulţumiri şi 
felicitări, primirea acestui nou număr. Bineînţeles că 
am găsit în el destule lucruri interesante din trecutul şi 
prezentul presei româneşţti (şi nu numai).” Nu te-am 
uitat cu cererea ta, care mă onorează. Îţi voi da un 
răspuns ferm în curând. Am însă o perioadă extrem de 
aglomerată, fiind angrenat într-o serie de proiecte cu 
termen de finalizare la sfîrşitul acestei primăveri.  
● Dumitru VlăduĠ (Timişoara): Mi-am încetat 
activitatea de bază de la Curtea Constituţională în 4 
mai a.c., când am împlinit 65 de ani. A doua zi mi-am 
depus dosarul de pensionare şi... aştept! Atât decizia, 
ca să văd pe ce „buget” mă bazez în continuare, cât şi 
o eventuală rechemare la vechiul loc de muncă (prin 
concurs, desigur). De aceea, programul meu de 
activitate zilnică va suferi modificări substanţiale. Voi 
continua publicarea Buletinului de Istoria Presei, dar 
mă gândesc să trec, poate, la apariţii la două luni, 
precum Arhivele Olteniei, pe vremuri. Astfel vom avea 
mai mult timp pentru cotrobăirea prin arhive, 
anticariate, biblioteci şi colecţii particulare, pentru 
strângerea informaţiilor şi redactarea articolelor sau 
studiilor. Îţi mulţumesc pentru informaţiile „din culisele” 
Congresului ARIP de la Timişoara, am ales să public 
în acest număr relatarea mai oficială a fostului 
preşedinte Ilie Rad. 
● Anca Ionescu (Bucureşti): Iti mulţumesc pentru 
interesul constant cu care ne urmăreşti. O să-ţi trimit 
curând un text de istoria presei de tradus din engleză. 

● Tudor Nedelcea (Craiova): Vă aştept cu un nou 
material pentru revistă. Constat încă o dată, cu regret, 
că mai toţi cercetătorii, autori de studii şi articole de 
istoria presei de astăzi, ignoră – aproape voit – orice 
referire la vreo sursă bibliografică dinainte de 1989. 
Ca şi cum ei sunt primii, şi singurii, care abordează un 
subiect sau altul din acest domeniu. De aici şi multele 
greşeli de informare ale acestora. 
■■■ Benone Neagoe (Bucureşti): Felicitări pentru 
demersurile UZPR - Uniunea Ziariştilor Profesionişti 
din România prin care aceasta a obţinut atât recu-
noaşterea ca persoană de utilitate publică, cât şi 
dreptul de a gestiona acordarea unei indemnizaţii 
suplimentare de 50% din pensia care li se cuvine 
membrilor săi. Vom discuta împreună un eventual 
proiect comun de continuare a apariţiei Buletinului de 
Istoria Presei sub egida UZPR, pe suport de hârtie. 
■■■ Gelu NeamĠu (Cluj-Napoca): Incredibil, dar abia 
zilele trecute, făcând o reaşezare a cărţilor în biblio-
tecă, am dat peste lucrarea dv. dată acum 11 ani la o 
manifestare la Biblioteca Centrală Universitară din 
Cluj-Napoca. E vorba de Procese politice de presă 
antiromâneşti din epoca dualismului austro-ungar. 
1868-1890. Alte studii de istoria presei, vol.I, Ed. 
Societăţii culturale „Pro Maramureş”, „Dragoş Vodă”, 
Cluj-Napoca, 2005. Culmea este că o regăsisem anul 
trecut şi am şi anunţat aceasta în BIP nr.1 (25) din 
ianuarie 2015, dar am ratacit-o iar. Voi scrie amănunţit 
despre ea în nr. următor al revistei noastre. Pentru că 
am dat pe Internet de o adresă de e-mail a dvs., îmi 
permit să vă trimit toate numerele BIP de până acum, 
ştiind că sunteţi şi un avizat istoric al presei. 

Către Cititori ! 
Vă aşteptăm gândurile, opiniile, sugestiile, 

criticile şi colaborările cu cea mai mare 
dragoste. FiĠi alături de noi! Fiecare informaĠie 
despre trecutul publicaĠiilor sau ziariştilor, al 
radio TV sau tipografiilor constituie încă un 
grăunte uriaş pus la temelia Istoriei Presei. 
NU UITAğI: Ne puteĠi citi zilnic şi pe două 

din site-urile atât de binecunoscute de pe net: 
culturaarsmundi.ro şi digital-library.ulbsibiu.ro. 



 3 

Presa bisericească din România (IV) 
 

Pr. Cezar Ţăbârnă 
 
 În Transilvania, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, 
unii slujitori ai Bisericii au editat diferite reviste cu caracter istoric-
literar. De pildă, Timotei Cipariu a editat la Blaj Arhivul pentru 
filologie şi istorie, în care s-au publicat diferite studii, documente, 
texte vechi şi alte izvoare privind istoria şi limba românească 
(1867-1870 şi 1872). La Cluj a apărut Răvaşul, revistă culturală 
ilustrată, săptămânală, condusă de preotul Elie Dăianu (1907-
1910). Profesorul Daniil Popovici-Barcianu a publicat la Sibiu, 
săptămânal, Foaia ilustrată, „pentru petrecere şi popularizarea 
cunoştinĠelor literare şi ştiinĠifice“, care însă a avut o existenĠă 
foarte scurtă (1891). Preotul braşovean Bartolomeu Baiulescu a 
redactat, între 1886-1889, Meseriaşul român, „foaie pentru 
învăĠătură şi petrecere alcătuită pentru meseriaşi şi toĠi iubitorii de 
meserii“, prima de acest gen în Transilvania. Profesorul de 
agronomie Dimitrie Comşa, de la Institutul teologic-pedagogic 
sibian, şi preotul I. Costin au redactat Economul, ca supliment la 
Foaia poporului de la Sibiu, cu îndrumări date Ġăranilor români, în 
vederea progresului agriculturii şi al celorlalte ramuri ale ei (1892-
1896). CâĠiva preoĠi transilvăneni au redactat ziare politice româneşti sau au lucrat în redacĠia unora dintre 
ele. Astfel, protopopul Meletie Drăghici din Timişoara, împreună cu ginerele său, avocatul Pavel Rotariu, 
au pus bazele primului ziar politic românesc din Banat, Luminătorul, care a apărut din martie 1880 până în 
ianuarie 1894. În 1880-1881, preotul Iosif Tempea din Lugoj a editat ziarul Deşteptarea. În jurul 
cotidianului Tribuna de la Sibiu (1884-1903), redactat de Ioan Slavici, s-au grupat şi câĠiva membri ai 
clerului. Mai târziu, unul dintre redactorii de prestigiu ai ziarelor Tribuna poporului (1897), devenită 
Tribuna (1903) de la Arad, a fost protosinghelul Roman Ciorogariu, pe atunci directorul Institutului 
teologic-pedagogic de acolo.  
 Spre deosebire de periodicele bisericeşti din ğara Românească şi Moldova, care aveau un 
pronunĠat caracter bisericesc-teologic, cele din Transilvania aveau şi un caracter politic, literar, pedagogic 
şi chiar economic, datorită faptului că Biserica din Transilvania a avut un rol multiplu în viaĠa poporului 
român până în anul 1918. Astfel, în Transilvania, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, unii slujitori ai 
Bisericii au editat diferite reviste cu caracter istoric-literar. Spre exemplu, gazeta Libertatea de la Orăştie 
(1902-1933) a fost întemeiată şi condusă de preotul Ioan MoĠa. În 1915-1916 ea a apărut la Bucureşti, iar 
în anul 1917 la Cleveland, în Statele Unite, unde redactorul era trimis într-o misiune de guvernul român. 
Din anul 1905, Libertatea era însoĠită de Foaia interesantă, cu articole pentru popor, redactată de acelaşi 

preot, foaie care a apărut apoi şi la Bucureşti şi Cleveland. Din 1906, pe 
lângă aceste două gazete, a iniĠiat şi una economică, Tovărăşia, redactată 
de Vasile Osvadă, cu îndrumări pentru Ġărani, iar din 1909, una 
umoristică - Bobârnaci, redactată de Ermil Borcea. La aceste patru 
periodice au colaborat şi unii dintre scriitorii din vechea Românie. În 
anul 1918, profesorii Nicolae Bălan, Silviu Dragomir şi Ioan Broşu, toĠi 
teologi, au iniĠiat Gazeta poporului la Sibiu, care milita pentru unirea 
Transilvaniei cu Patria-mamă. Toate periodicele, literare, economice şi 
politice, redactate de slujitori ai Bisericii, au îndeplinit un rol important 
în procesul de culturalizare a credincioşilor şi în întărirea conştiinĠei lor 
româneşti, pregătind drumul spre marele act de la 1 Decembrie 1918. 
Chiar dacă unele au fost modeste, le revine meritul de a fi pregătit 
drumul publicaĠiilor valoroase bisericeşti de după 1918. 
 

Acest material a fost preluat după: 
http://ziarullumina.ro/agenda-crestinului/istoria-crestinismului-mcdv-inceputurile-presei-bisericesti-romanesti-xii 



 4 

AL IX-LEA CONGRES NAğIONAL DE ISTORIA PRESEI 
 

Lector univ.dr. Cătălin Negoiţă (Galaţi)  
ales noul preşedinte  

al Asociaţiei Române de Istorie a Presei 
 

 

 În zilele de 14-16 aprilie a.c., la Filiala din Timişoara a 
Academiei Române a avut loc cel de-al IX-lea Congres 
NaĠional de Istorie a Presei din România, cu participare 
internaĠională, avînd tema Tradiţii ale presei ştiinţifice 
(această temă a fost aleasă pentru că, în acest an, se 
împlinesc 150 de ani de la înfiinĠarea Academiei Române). 
 

 Congresul a fost deschis de conf. univ. dr. Ioan David, directorul Filialei din Timişoara a 
Bibliotecii Academiei Române, vicepreşedinte al ARIP, iar cuvîntul inaugural a aparĠinut Acad. Ion Păun 
Otiman, preşedintele Filialei din Timişoara a Academiei Române, după care a transmis un cuvînt de salut, 
din partea autorităĠilor locale şi judeĠene, dr. ing. Titu Bojin, preşedintele Consiliului JudeĠean Timiş. 
ConferinĠa inaugurală a fost susĠinută de Acad. Eugen Simion, avînd ca temă Condiţia presei scrise, azi, 
iar Înaltpreasfinţia Sa Ioan Selejan, Mitropolitul Banatului, a vorbit despre Presa bisericească, punct de 
convergenţă între Religie şi Ştiinţă, după care Prof. univ. dr. Ilie Rad, preşedintele ARIP, a conturat 
cîteva Priorităţi ale Asociaţiei Române de Istorie a Presei. 
 Conform tradiĠiei congreselor ARIP, au fost prezentate în plen trei cărĠi. Astfel, dr. Ionela 
Mengher, redactor la Radio România InternaĠional Bucureşti, a vorbit despre volumul semnat de Acad. 
Eugen Simion, Existenţialismul românesc faţă-n faţă cu metafizica europeană, lucrare apărută în limba 
sîrbă la Editura Filip Visjiiæ, Belgrad, 2015 (Ionela Mengher fiind şi unul dintre traducătorii cărĠii), iar 
Prof. univ. dr. Mircea Martin, membru coprespondent al Academiei Române, a prezentat două lucrări 
recente, apărute în colecĠia “Opere fundamentale”: Ion Agârbiceanu, Opere, vol. III-IV. EdiĠie îngrijită, 
notă asupra ediĠiei, bibliografie, note şi comentarii, referinĠe critice şi glosar de Ilie Rad, respectiv Ioan 
Alexandru, Opere. EdiĠie îngrijită, notă asupra ediĠiei, bibliografie, note şi comentarii, referinĠe critice de 
Alexandru Ruja. Introducere de Eugen Simion, ambele ediĠii apărînd, sub egida Academiei Române la 
FundaĠia NaĠională pentru ŞtiinĠă şi Artă, Bucureşti, 2015. 
 În cadrul congresului a fost decernat Premiul naĠional pentru jurnalism „Nicolae Sever Cărpinişan”, 
care a revenit, în acest an, jurnalistului timişorean Vasile Bogdan, redactor şi realizator la Studioul de 
Televiziune Timişoara (reamintim că, la Congresul al VIII-lea, acest premiu a fost decernat jurnalistei 
Michaela Bocu, redactor la ziarul clujean Făclia).  Au mai primit diplome de onoare, din partea ARIP, mai 
multe personalităĠi care au contribuit la buna organizare a congresului, precum şi cîĠiva ziarişti locali 
octogenari (Cezar Ioana şi Adam Răchitovan) şi septuagenari (Ion Marin Almăjan, Ion Medoia, Ion Jurca 
Rovina). ParticipanĠii la congres au putut achiziĠiona lucrări de profil de la standurile celor două edituri: 
Tritonic, din Bucureşti, şi David Press Print, din Timişoara. 
 Prima zi a congresului a mai cuprins o vizită documentară la Cramele Recaş, după masă avînd loc 
prezentarea în patru secĠiuni a celor 86 de lucrări înscrise la congres, ziua încheindu-se cu o vizită la 
Mănăstirea Şag-Timişeni, unde s-a participat la o seară duhovnicească 
 În cea de-a doua zi a congresului, participanĠii au făcut un popas la Jimbolia, unde au vizitat Casa 
Memorială “Petre Stoica” şi Muzeul Presei “Sever Bocu”, avînd şi o întîlnirre cu Darius-Adrian 
Postelnicul, primarul oraşului Jimbolia, după care a avut loc deplasarea în oraşul Zrenianin (Serbia). În 
frumoasa sală Barocă a Primăriei din Zrenianin au vorbit: viceprimarul Dusko Radisic, care a transmis 
un cuvînt de salut din partea primarului oraşului Zrenianin, Cedomir Janjic, Daniel Petrovici, preşedintele 
Consiliului NaĠional al MinorităĠii NaĠionale a Românilor din Serbia (CNMNRS), Tudor Ursu, directorul 
Institutului de Cultură al Românilor din Voivodina (ICRV), după care Corul Mixt al AsociaĠiei pentru 
Artă şi Cultură “Vichentie Petrovici-BocăluĠ ”, condus de profesorul Tudor Ursu, a prezentat mai multe 
melodii cunoscute (MociriĠă cu trifoi, Lae Chioru etc.), în final Costa Roşu, membru de onoare al 
Academiei Române, susĠinînd conferinĠa Presa scrisă la românii din Voivodina. S-a constituit apoi Filiala 



 5 

din Serbia a ARIP, care numără deocamdată doar cinci membri, vicepreşedinte fiind ales profesorul şi 
savantul Costa Roşu. ToĠi participanĠii la congres, care şi-au adus cărĠi pentru lansare, le-au donat Casei 
Institutului de Cultură al Românilor din Voivodina. 
 ParticipanĠii la congres au vizitat apoi noul sediu al Institutului de Cultură din Voivodina, cu cele trei 
expoziĠii de fotografii, organizate în prezent: Sate de români din Voivodina; Biserici româneşti din 
Banatul sîrbesc; Urme ale vlahilor în zona Adriaticii, dar şi expoziĠia de cărĠi, apărute la Editura ICRV. 
 Foarte interesantă a fost vizita la Complexul Etnografic al FundaĠiei Române de Etnografie şi 
Folclor din Voivodina “Casa BănăĠeană”, din localitatea Torac, unde s-a născut savantul lingvist Emil 
Petrovici, fost rector al UniversităĠii clujene (a cărui casă natală, ni s-a spus, a fost vîndută recent, iar noul 
proprietar a demolat-o, în vederea unei noi construcĠii). 
 Un moment important al congresului l-a constituit Adunarea generală anuală a ARIP, la care a fost 
aleasă o nouă conducere. Semnatarul rîndurilor de faĠă, după două mandate de preşedinte al ARIP, nu a 
mai candidat pentru această funcĠie, deşi statutul îi permitea (spunînd, mai în glumă, mai în serios, că 
ARIP ar dori să dea un exemplu unor politicieni români, de a nu candida pe aceeaşi funcĠie, mai mult de 
două mandate!). Preşedinte al ARIP a fost ales, pentru patru ani, lect. univ. dr. Cătălin Negoiţă, de la 
Universitatea “Dunărea de Jos” din GalaĠi, directorul DirecĠiei pentru Cultură şi Patrimoniul NaĠional a 
judeĠului GalaĠi, în funcĠiile de vicepreşedinĠi fiind alese sau realese următoarele cadre didactice sau 
cercetători: Filiala Ardeal: drd. Carmen ğâgşorean; Filiala Banat – Conf. univ. dr. Ioan David; Filiala 
Basarabia – Conf. univ. dr. Silvia Grossu; Filiala Bucureşti-Muntenia – Conf. univ. dr. RăduĠ Bîlbîie; 
Filiala Dobrogea – Conf. univ. dr. Aurelia Lăpuşan; Filiala Moldova – Conf. univ. dr. Vasile Ilincan; 
Filiala Oltenia – Conf. univ. dr. Gabriela Rusu-Păsărin. VicepreşedinĠii celor trei filiale ARIP din 
străinătate sînt următorii: Filiala din Ucraina – Acad. Alexandrina Cernov; Filiala din Serbia – Acad. 
Costa Roşu; Filiala din Ungaria – dr. Maria Berényi, subsemnatul fiind propus şi votat pentru funcĠia de 
Preşedinte de onoare al ARIP. Lucrările prezentate la congres vor fi publicate într-un volum, la fel cum s-
a întîmplat cu lucrările celor opt congrese anterioare. 
 Al X-lea congres ARIP, din 2017, care va avea şi un caracter jubiliar, va fi organizat la 
Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (avînd tema Presa religioasă), iar al XI-lea, din 2018, 
va fi găzduit de Universitatea “Vasile Goldiş” din Arad, tema fiind Presa Marii Uniri din 1918. 
 

 
Articol de ILIE RAD, publicat în ziarul Făclia de Cluj din 27 aprilie 2016 

 



 6 

REVISTE LITERARE BRAŞOVENE ÎN PERIOADA 1944-1989 

Daniela-Mihaela Florescu 
 

Continuăm publicarea unor extrase din teza de doctorat cu titlul „Reviste şi grupări literare  
braşovene din secolul al XX-lea” susţinută de profesoara Daniela-Mihaela Florescu  

la Universitatea „Transilvania” din Braşov în 2013 

 

 Revistele apărute în această perioadă (1944-1989) stau sub semnul realismului socialist după model sovietic, 
care este impus în cultura ţărilor socialiste satelite, inclusiv în România. Instalarea regimului comunist în România a 
însemnat intervenţia şi controlul politicului asupra tuturor compartimentelor vieţii. Partidul Comunist a dezvoltat o 
acţiune susţinută de legitimare a intereselor sale, recurgând la diferite tipuri de constrângeri. Cultura şi literatura au 
jucat un rol important în arsenalul de dominaţie, fiind politizate şi subordonate puterii. 
 Atitudinea puterii faţă de scriitori, de creatori, în general, a fost una de continuu control, în acest scop fiind 
organizate servicii sau subservicii speciale şi specializate: de cenzură şi de securitate. La acestea se adăuga 
„îndrumarea” literaturii de către partid şi activiştii săi culturali. Literatura şi presa, discursul scris tipărit erau supuse 
unei lecturi de verificare a conţinutului, după alte criterii decât cele estetice sau jurnalistice. 
 În perioada comunismului, în literatura română s-a manifestat constant, dar în forme şi cu intensităţi diferite, 
un fenomen de subordonare a literarului faţă de comenzile politicului, de aservire faţă de ideologia şi programul 
Partidului Comunist, corelat cu o atitudine de slujire şi de aplicare a politicii comuniste în domeniul literaturii, 
adeseori în schimbul unor beneficii de diferite tipuri. De aceea se poate vorbi despre o literatură aservită ideologiei 
comuniste, chiar dacă termenul de „literatură” în acest caz este golit de înţelesul său de bază. 
 Acum încep să apară chestionări legate de compatibilitatea între statutul de scriitor și cel de om politic. Scrisul 
este, în viziunea unora dintre practicanţi, un act de protest. Pentru Transilvania acelor ani, în condițiile în care 
autoritățile aplicau o cenzură teribilă și sancționau cu închisoare orice articol cu alură de manifest, scrisul era într-
adevăr un gest de curaj, de asumare a unor crezuri la capătul cărora se poate afla un martiriu personal. Tinerii 
acelor ani se vor arunca în această luptă fără nicio reținere, convinși de valabilitatea crezului lor. Așa se explică și 
numărul mare al celor care se implică în activitatea redacțională la diverse reviste, ziare. Apare astfel categoria 
scriitorului dublat de redactor. Va fi una din mărcile distinctive ale scriitorului transilvănean. 
 Luceafărul de ziuă. A apărut în 1956. Era publicaţia Filialei regionale Braşov a Uniunii Scriitorilor, editată de 
Sfatul Popular al Regiunii Stalin. A apărut trimestrial. Erau programate să apară patru culegeri pe an, dar primul 
volum a apărut ca număr dublu, din cauza abundenţei de material, perioada aceea fiind una a prolificităţii scriitorilor, 
indiferent de rezultatele estetice sau calitative. Au fost doi ani de apariţie, 1956-1957, în 6 volume. Redactor-şef a 
fost Dumitru Gherghinescu Vania. Au fost mulţi colaboratori, printre care: Ion Lupu, Daniel Drăgan, Petru 
Sălcudeanu, Constantin Slavic, Doina Hotnog, Mihail Severin, Victor Calmuc, Şt.A. Banaru, Dumitran Frunză, D. 
Bîrcea, Gr. Chehăianu, Szemler Ferenc, Natalia Pătărău, Lidia Sorin, Vasile Bolocan etc. Traducerile sunt din 
scriitori ruşi cu predilecţie. În paginile revistei se regăsesc specii ale tuturor genurilor literare: o alternaţă de poezie 
şi proză, traduceri şi studii, însemnări ba chiar este introdusă şi o parte de literatură pentru cei mici. Publicaţia 
contribuie la crearea unei oaze de oarecare rezistență într-un regim de cenzură și aservire în plină ascensiune. 
 Pagini Contemporane. A apărut la Braşov în anul 1960, ca publicaţie a Uniunii Scriitorilor din R.P.R., Filiala 
Braşov, şi a Casei regionale a creaţiei populare Braşov. A avut o periodicitate inconstantă. Au apărut în total 3 
numere, în 1960, 1961, 1965. În fapt, nu era o revistă propriu-zisă, ci o culegere din lucrările membrilor cenaclurilor 
literare din Braşov. 
 Însemnări literare. A fost o revistă de cultură şi educaţie socialistă, a Clubului Uzinei de Autocamioane 
Braşov, de pe lângă Cercul literar ,,Mihail Sadoveanu”. Se pare că a apărut prin 1969, cu periodicitate neregulată. 
Redactor-şef a fost Petre Savin; a publicat şi a avut un rol important şi Ioan Suciu. Grafica era semnată de Gabriel 
Stan. A apărut mai ales cu numere festive la aniversările uzinei. Nu a reuşit să se ridice la nivelul unei reviste cu 
adevărat literare, ea găzduind încercările muncitorilor uzinei şi ale altor câtorva colaboratori ocazionali. 
 Calendar literar. „Calendar literar”, almanahul editat de Asociaţia Scriitorilor din Braşov, a apărut în 1970, a 
fost alcătuit de Radu Theodoru, Costinel Costin şi George Boitor, având coperta realizată de Eftimie Modâlcă. A 
publicat literatură română şi universală, eseu, cronică literară, artă, umor. 
 Almanahul „Coresi”. Luând în considerare conținutul, echipa care a publicat, tutela sub care era editat – 
Uniunea Scriitorilor din Brașov –, considerăm că almanahul „Coresi” reprezintă o continuare a „Calendarului literar”, 
editat în 1970, dar cu mult mai multă literatură și de mai bună calitate, mai puțin încorsetată și invadată de îngerințele 
politicului. Almanahul „Coresi” 1983, 1984, 1985 şi 1986 sunt alcătuite de un colectiv format din: Dan Tărchilă 
(secretarul Asociației Scriitorilor din Brașov), V. Copilu Cheatră, M.N. Rusu, Nicolae Stoie și Gheorghe Sîrbu, care se 
ocupă de grafică și tehnoredactare. 



 

CONTRIBUğII  
la 

Istoria jurnalismului 
din 

România în date 
ediĠia a II-a, 

revăzută şi adăugită 
▄▄▄ 

    Publicăm astăzi date 
inedite despre constitui-
rea în 1942 a unei aso-
ciaţii profesionale a 
ziariştilor, care nu sunt 
incluse în masiva Istorie 
a jurnalismului din 
România în date, din 
2012. Ele sunt preluate 
cu reproduceri din ziarul 
Porunca vremii, an.XI, 
nr. 2180, din 14 martie 
1942. Chiar dacă ziarul 
a fost catalogat drept 
fascist şi antisemit, con-
siderăm că informaţiile 
de acolo trebuie luate în 
seamă, ca fapt istoric. 
    Conform notiţei publi-
cate acolo – pe care o 
reproducem mai jos – 
„Reporterii de război, 
ziarişti, pictori, desena-
tori, fotografi şi cine-
matografişti, care au 
participat la campania 
din est, s-au întrunit ieri 
la sediul din str.Sărindar 
nr.15, şi au pus bazele 
„Asociaţiei Reporterilor 
de război”. Cu această 
ocazie s-ar fi citit 
statutele noii asociaţii, 
care îşi propunea în 
principal dezvoltarea 
spiritului de camarade-
rie între membri. 
     S-a ales şi primul 
comitet de conducere, 
cu Ştefan Marinescu, 
preşedinte, Valeriu Fă-
gărăşanu, vicepreşedin-
te, şi C.Panaitescu, se-
cretar general. Casier 
era Marin Matei, iar 
bibliotecar – Const. 
Lucreţia Vâlceanu. Ca 
membri apar N. Grecu, 
P. Tipărescu şi Ion 
Băleanu. 
    Notăm şi articolul 
Reporterii de război 
semnat de I.P. Prundeni 
(Ilie Popescu Prundeni), 
condamnat în 1945 ca 
fiind ziarist legionar. 
 



 8 

Mass-mediaădeălimbăăromânăădinăUcraina 
 

 Prezentăm în continuare un material documentar preluat de pe site-ul Consulatului General al 

României la Cernăuţi, captură din 13 aprilie 2016. Se menţionează că materialul ar fi fost  actualizat 

ultima dată în septembrie 2013. Responsabilitatea datelor şi informaţiilor furnizate aici revine autorului 
(sau autorilor). Vom reveni într-un număr viitor cu clarificări şi eventuale modificări sau adăugiri. 
 

RegiuneaăCERNĂUğI 
1. "CONCORDIA". Publicaţie săptămânală în limba română, singura publicaţie de limbă română din 
Ucraina care are un statut naţional, finanţată de către statul ucrainean (în limita a 20.000 euro anual), prin 

Ministerul Culturii de la Kiev, cu un tiraj de circa 1000 exemplare. Apare vinerea şi se poate procura 

numai prin abonament. Redactor-şef: Tudor Andrieş. Redacţia: Cernăuţi, str. Olga Kobyleanskaia 13, 

camera 2, cod 58000, tel/fax: 00380372525034. 

2. "ZORILE BUCOVINEI". Publicaţie în limba română, ce apare de două ori pe săptămână, respectiv 
miercurea şi vinerea, într-un tiraj de cca. 6000 exemplare. Este finanţată din bugetul raional, atrage şi 
surse independente de finanţare; ca marea majoritate a mass-media scrise cu apariţie regională, finanţarea 
de la bugetul raional nu depăşeşte 15 mii euro anual, pentru un tiraj destul de "generos", în realitate cu 

mult mai mic. Redacţia: Cernăuţi, str. Olga Kobyleanskaia 5, cod 58000, etaj 3, tel/fax: 00380372526366, 

00380372520853, 00380372526830, e-mail: zorile@chv.ukrpack.net, Redactor-şef: Nicolae Toma. 

Varianta Internet: www.zorilebucovinei.com 

3. "LIBERTATEA CUVÂNTULUI". Publicaţie săptămânală (apare vinerea). Redacţia: Cernăuţi, str. 
Adam Mitskevich nr. 5. Redactor-şef: Dumitru Verbiţki. 
4. "GAZETAăDEăHERğA". Săptămânal socio-politic (apare vinerea), fondat la 1 ianuarie 1993, cu un 

tiraj de circa 4500 de exemplare; beneficiază (sporadic) de sprijin financiar ucrainean, de la autorităţile 

raionale Herţa, fiinţând îndeosebi prin autofinanţare (reclamă). Redactor-şef: Vasile Bâcu. Redacţia: 
oraşul Herţa, str. Gheorghe Asachi nr. 18, cod. 60500, tel/fax: 0038037421190, 00380374021190), e-mail: 

herta@ukrpost.net , pagina Internet: www.gazetadeherta.at.ua. 

NOTĂ: Recent, redacţia ziarului a fost dotată, din surse proprii, cu o tipografie digitală unde se tipăreşte 
şi ziarul, existând posibilitatea de a se tipări şi carte. 

5. "MONITORUL DE HLIBOCA". Publicaţie bilingvă (română şi 
ucraineană), ce apare săptămânal, într-un tiraj de circa 2500 

exemplare, dintre care aproximativ 1000 de ex. în limba română. 
Varianta în lb. ucraineană apare sub denumirea Novyni Den. Redactor-

şef: Nicolae Şapcă. Redactor-şef adjunct pentru limba română: 
Alexandru Borca. Redacţia: oraşul Hliboca, tel. 0038023422677. 

6. "MELEAG NATAL". Publicaţie bilingvă (română şi ucraineană), 
cu apariţie săptămânală, ce beneficiază şi de sprijin financiar din 
partea autorităţilor raionale; pentru varianta în limba română, tirajul 

este de circa 1500 exemplare. Redactor-şef: Iaroslav Lyjnik. Redactor-

şef adjunct pentru limba română: Cristina Voloşniuk. Redacţia: oraşul 
Storojineţ, str. Cerniveţka 6a, tel.: 00373521900. 

7. "CURIERULă DEă CERNĂUğI". Publicaţie independentă, cu 
apariţie periodică, funcţie de sursele de finanţare identificate. 
Redactor-şef şi fondator: Vasile Tărâţeanu. Redacţia: Cernăuţi, str. 
Goethe nr. 8, ap. 6, tel: 00380372552876. 

http://www.zorilebucovinei.com/
http://www.gazetadeherta.at.ua/


 9 

8. "ARCAŞUL". Publicaţie independentă, cu apariţie periodică, în funcţie de sursele de finanţare 
identificate. Redactor-şef şi fondator: Vasile Tărâţeanu. Redacţia: Cernăuţi, str. Goethe nr. 8, ap. 6, tel: 
00380372552876. 

9. "SEPTENTRION LITERAR". Publicaţie independentă, literară, cu apariţie ocazională, în funcţie de 
existenţa sau nu a surselor de finanţare. Redactor-şef şi fondator: Ilie Tudor Zegrea. Redacţia: Cernăuţi, 
str. Stasiuk 21, ap. 31, tel: 0038037245621, 00380372272478 

10. "PLAI ROMÂNESC". Deşi în anuarul presei locale figurează ca săptămânal, cu un tiraj de circa 
4500 de exemplare, apariţiile sunt sporadice, în cursul anului 2012 nu au apărut decât trei numere. 

Director: Vasile Bâcu. 

11. "GLASUL BUCOVINEI". Revistă trimestrială de istorie şi cultură românească, finanţată de ICR, 
având ca redactor-şef pe prof. Alexandrina Cernov, membru de onoare al Academiei Române. Din lipsa 

mijloacelor financiare, în 2013 se preconizau a apărea numai două numere. Procesarea şi producţia 

revistei se face în România. Redactor-şef adjunct: prof.univ.dr. Ilie Luceac. 

12. "CRONICI BUCOVINENE". Revistă culturală, lunară, ce apare pe lângă Centrul Bucovinean de 
Artă pentru Conservarea Tradiţiilor Populare Româneşti, condus de ziaristul Iurie Levcic, realizator al 

emisiunii TV "Reporter de Cernăuţi" transmisă săptămânal de canalul privat de televiziune "TV Cernăuţi". 
13. "CUVÂNTULăADEVĂRULUI". Săptămânal bilingv (română şi ucraineană), editat în oraşul Noua 
Suliţă, din regiunea Cernăuţi; redacţia în limba română este condusă de Aliona Vataman; din redacţie mai 
fac parte: Ana Gavriliuc şi Svetlana Ursu. Varianta în limba română are un tiraj de 2000 exemplare, dintr-
un total de 7078 ex. (restul de 5078 ex. se tipăresc în limba ucraineană). Telefon redacţie: 
00380373321163. 

Regiunea TRANSCARPATIA 
14. "APŞA". Publicaţie săptămânală, cu apariţie sporadică, editată în România, la Sighetul Marmaţiei, cu 
sprijinul Casei de Cultură din Sighet şi Oradea. Fondator: Uniunea Regională a Românilor din 
Transcarpatia- "Dacia". Redacţia: Apşa de Jos, raion Teceu, str. Borcaniuca 17; tel/fax Ucraina: 
00380973907518, România: 0752474079. Redactor-şef: Ilie Mihai Botoş. 

15. "MARAMUREŞENII". Publicaţie de limbă română care nu a mai apărut în ultimii ani, din lipsa unei 
linii de finanţare din partea raionului Teaciv şi a raionului Rahiv; în perioada în care putea fi citită, revista 
avea redacţia în localitatea Slatina (Solotvino), din regiunea Transcarpatia. 

 

TELEVIZIUNEăşiăRADIO 
 

1. "CompaniaădeăStatădeăRadioăşiăTeleviziuneădinăCernăuĠi (CSRTC)". Redactor-şef Leonid Parpeuţ. 
Are câteva emisiuni în limba română, cu o audienţă scăzută. 
2. "CernăuĠiăTV". Companie privată de televiziune, cu un număr de doi angajaţi (redactorul şef şi un 
cameraman). Postul TV, desprins din CSRTC, are o emisiune în limba română, dumninica, ce se vrea a fi 
o retrospectivă a evenimentelor politico-sociale din săptămâna precedentă. Emisiunea este înregistrată 
anterior şi are o durată de circa 30 minute. Redactor-şef: Iurie Levcic. Redacţia: Cernăuţi, str. Mihai 

Eminescu nr. 1 

3. "Compania de Radioteleviziune de Stat din Transcarpatia (CRST)". Posturile CRST emit din 

Ujgorod. Sunt transmise în eter două emisiuni TV în limba română: "Telecurierul românilor" şi 
"Actualităţi", cu o durată totală de o oră. Pe posturile de radio ale CRST, respectiv "Tisa FM" şi "Radio 

Transcarpatia" (pe UM), sunt transmise emisiuni în limba română ce nu depăşesc o oră, în total.  
Redactor-şef: Elvira Chelaru 

Aşteptăm observaţiile şi completările tuturor românilor care trăiesc în 

Ucraina sau care cunosc situaţia presei de limbă română din această ţară. 



 10 

 

de la începuturi până la Al Doilea Război Mondial  
Costa ROŞU,  

directorul Institutului Cultural al Românilor din Voivodina 
 

 Despre gazetăria în limba română şi despre începuturile ei pe meleagurile Banatului acum sârbesc, 
respectiv despre trecutul presei noastre din spaĠiul respectiv s-a scris foarte puĠin până acum, ba chiar puĠin de tot. 
Numeroşi ziarişti de profesie, dar şi corespondenĠi însemnaĠi ai gazetelor bănăĠene româneşti din trecut, cu 
excepĠia unui număr mic de gazetari, a căror activitate publicistică a avut, de fapt, un răsunet puternic în viaĠa 
noastră publică, au fost daĠi uitării. Or, adevărul este că din rândul cărturarilor noştri bănăĠeni s-a recrutat un număr 
relativ mare de ziarişti, care nu numai că au redactat ziarele apărute în aceste Ġinuturi (Banatul sârbesc), ci au 
colaborat, în acelaşi timp, şi la cele mai de seamă publicaĠii româneşti de atunci. Unii dintre aceştia, ca, bunăoară, 
Paul Iorgovici, Damaschin Bojincă, Avram Imbroane, Petru ğepeneag, iniĠiind chiar câteva publicaĠii la Viena, Buda, 
Lugoj sau Timişoara. 
 La noi, în cercurile intelectuale din Voivodina, multă vreme se considera că, în afară de periodicele Opinca, 
Educatorul şi Nădejdea de mai târziu, dintre cele două războaie mondiale, românii de pe meleagurile de vest ale 
Banatului nu aveau deloc presa lor şi se alimentau doar din gazetele primite din alte părĠi. Adevărul, însă, este că şi 
în Banatul sârbesc au apărut numeroase ziare, chiar şi politice, apoi ziare cu caracter economic-social, reviste 
literare de educaĠie şi învăĠământ, ba unele dintre ele cu pretenĠii ştiinĠifice, toate, însă, pe măsura timpului şi a 
persoanelor care le-au editat şi le-au scris. Până în anul 1918, când Banatul era sub dominaĠie habsburgică, ziarele 
în limba română aveau, bineînĠeles, o circulaĠie comună pe întreg teritoriul locuit de români, indiferent unde erau ele 
editate: la Timişoara, la Lugoj, la VârşeĠ, al Braşov, la Budapesta sau la Viena, încercând să exprime, deopotivă, 
interesele politice, economice şi culturale ale românilor de pe teritoriul actualului Banat sârbesc. Astfel că, înainte 
de a vorbi de publicaĠiile apărute în părĠile noastre, ale Banatului sârbesc şi despre gazetarii noştri, aş dori să fac o 
scurtă prezentare a periodicelor comune, la care au colaborat, prin corespondenĠă, şi reprezentative personalităĠi 
ale culturii noastre. Amintesc aici doar ziarele la care oamenii noştri de cultură (în general, preoĠi, învăĠători) au 
colaborat, fiind din actualul Banat românesc sau din Transilvania, din Sibiu, în special. 
 Se spune că temeliile presei româneşti le-a pus, la Viena, cunoscutul scriitor şi cărturar bănăĠean, avocatul 
vârşeĠean de mai târziu Paul Iorgovici [vezi foto]. Şi anume, în anul 1794, scoate, acolo, împreună cu Ioan Molnar, 
primul ziar românesc. Din păcate, a apărut un singur număr, fiindcă imediat ce autorităĠile politice au prins vestea, 
guvernul austriac a luat măsuri în vederea interzicerii lui, pe motiv că editarea ziarului nu a fost încuviinĠată de 
autorităĠile publice, dar, mai ales, că o astfel de gazetă românească, cunoscând ideile de care erau conduşi 
redactorii ei, în toată activitatea lor politică, „putea uşor să devină un instrument puternic de propagandă 
revoluţionară şi de răspândire a mişcărilor de luptă pentru libertate, pornite din Franţa şi, în acest fel, putea periclita 
liniştea internă a statului.” Deşi apariĠia acestui ziar, al cărui nume nu ne este cunoscut, era sistată fiindcă guvernul 
de la Viena a văzut în emanciparea românilor un pericol pentru Imperiul lui Iosif al II-lea, reĠinem că această primă 
încercare marchează, totuşi, începutul presei româneşti, în general. 

 După eşuarea acestei nobile iniĠiative, Ioan Molnar se retrage la Sibiu, unde 
încearcă, în 1798, să scoată o altă gazetă. Nu reuşeşte nici aici, iar Paul Iorgovici 
părăseşte Viena şi se stabileşte, la iniĠiativa episcopului Sacaben, la VârşeĠ, unde 
funcĠionează o vreme ca avocat consistorial, apoi ca profesor, la liceul inferior din oraş. 
La VârşeĠ, Iorgovici este, de asemenea, preocupat de editarea unei gazete. Acesta ar fi 
fost, în realitate, motivul revenirii lui în Banat. Unii cronicari ai vremii (Nicolae Tincu-
Velea) susĠin că Iorgovici a reuşit, totuşi, să scoată la VârşeĠ gazeta planificată, dar că 
ea a fost, după apariĠia primului număr, interzisă de autorităĠile locale, confiscată, de 
fapt. AlĠi cronicari susĠin, însă, că Iorgovici nu şi-a putut realiza ideea, fiindcă, în 
atmosfera oprimării populaĠiei româneşti din Banat, nu se puteau crea condiĠii pentru 
asigurarea mijloacelor necesare. Oricum, adevărul este că Iorgovici ajunge pe această 
temă în conflict cu autorităĠile, astfel că, fiind acuzat, şi-a pierdut postul de avocat, iar 
după aceea a fost aruncat în temniĠă. Multă vreme s-a spus, şi Tincu-Velea a susĠinut 
acelaşi lucru, că Iorgovici a fost aruncat de sârbi în temniĠă. Prof. Valeriu Leu a aflat 
adevărul despre Iorgovici şi, într-un amplu studiu, argumentează că nu sârbii, şi nu 
autorităĠile de atunci l-au înlăturat pe Iorgovici, şi nu datorită acestora a fost întemniĠat. 



 11 

 La trei decenii după apariĠia primului ziar românesc al lui Iorgovici, la 
Viena, avocatul vârşeĠean Damaschin Bojincă, împreună cu Zaharia Carcalechi, 
scoate, la Buda, periodicul Biblioteca românească. Cu mici întreruperi, publicaĠia 
lui Bojincă apare până în anul 1828. Tot pe atunci, în 1827, apare primul număr al 
gazetei Fama Lipschii, prima publicaĠie românească de economie şi comerĠ. În 
deceniile următoare (IV, V, VI), românii bănăĠeni trec printr-o perioadă politică şi 
socială de grea încercare, de şicanare şi prigonire a cărturarilor lor de către 
autorităĠile politice, astfel că, în condiĠiile acelea de absolutism nu se mai 
pomeneşte de nici o încercare gazetărescă. Eftimie Murgu [vezi foto], 
conducătorul revoluĠiei bănăĠene din '48 scoate, totuşi, în anul revoluĠiei, un ziar 
românesc, cu scopul de a informa românii bănăĠeni despre programul de luptă şi 
desfăşurarea evenimentelor. În coloanele sale, ziarul lui Murgu face „propagandă 
de redeşteptare naţională şi propagandă electorală”. MulĠi, însă, dintre românii de 
la noi, colaborau, în perioada respectivă, la ziarele din Ardeal. În paginile vechilor 
publicaĠii ale lui George BariĠiu, Gazeta Transilvaniei şi Foaia pentru minte, inimă şi 

literatură, îşi publică lucrările sale Nicolae Tincu-Velea, cel dintâi protopop român al VârşeĠului, cunoscut profesor şi 
istoric bănăĠean al acelor vremuri, în limitele de atunci, care avea „şi un condei de gazetar desăvârşit”. Din publicaĠii 
la care au colaborat, prin corespondenĠă, cărturari români din Banatul sârbesc amintim Organul luminării, 
săptămânal editat la Blaj şi condus de Timotei Cipariu. 
 După RevoluĠia din 1848 din Banat, majoritatea din publicaĠii îşi încetează apariĠia. Abia 10 ani mai târziu, 
în 1857, apare în limba română Buletinul guvernului provincial al Voievodatului Serbiei şi al Banatului timişean, din 
păcate, un singur număr. Gazeta a avut caracter de monitor oficial. La Sibiu îşi continuă apariĠia Telegraful român, 
redactat între anii 1853-1856 de Pavel Vasici, întemeietorul primei reviste de medicină populară din Banat. În anul 
1860, anul încheierii epocii de absolutism în Banat, se procedează la realizarea ideii privind editarea unui ziar cu 
caracter permanent la Timişoara, care „să servească toate interesele româneşti ale Banatului”. Redactarea ziarului 
era încredinĠată tânărului Simion Mangiuca, cunoscut scriitor şi publicist bănĠean de mai târziu, din 1890 membru 
de onoare al Academiei Române, care petrecuse şi studiase prin părĠile noastre: la VârşeĠ, unde a făcut Şcoala de 
Teologie. Toate aceste nume pe care le amintesc sunt direct legate de Banatul sârbesc sau persoanele respective 
au petrecut o perioadă în părĠile Banatului sârbesc sau chiar au rămas întreaga viaĠă aici, au creat aici, au fondat 
ziare, deci nici una din aceste persoane nu întâmplător e amintită. 
 După această ultimă încercare, urmează, din nou, o tăcere de vreo 15 ani, perioadă în care nu apare nici o 
gazetă românească în Banat. TalentaĠii ziarişti de aici pleacă sau fac parte din redacĠiile ziarelor din Viena şi 
Budapesta. Cea mai mare parte dintre aceştia se grupează în jurul gazetei Albina, din Viena, întemeiată în anul 
1866 de familia Mocioni din Banat. Şi acest Mocioni avea proprietăĠi mari la VlaicovăĠ şi VârşeĠ, precum şi la 
Timişoara. Gazeta la care mă refer este unul din primele ziare politice româneşti, organ al Partidului NaĠional 
Român. După trei ani de apariĠie, Albinei i se interzice difuzarea în Ungaria, din cauza atitudinii pronunĠate 
împotriva guvernului. În dec. 1874 îşi sistează apariĠia. De altfel, Albina a fost o revistă foarte citită şi în partea 
Banatului sârbesc. Foarte popular a fost şi directoriul gazetei, VincenĠiu Babeş, care, în circumscripĠia electorală 
Biserica Albă, de lângă VârşeĠ, a fost, în 1873, sprijinit pentru a fi ales deputat în Dieta ungară. 
 Paralel cu Albina, în Viena apare, începând cu 1865, revista enciclopedică şi de beletristică Familia, 
fondată şi condusă de Iosif Vulcan. Este vorba de una din cele mai apreciate reviste din acea perioadă, care a avut 
mulĠi abonaĠi în părĠile noastre şi în care cărturarul Valeriu 
Magdu, preot din Ecica, şi-a publicat culegerile de folclor 
literar. Tot pe atunci, în 1879, profesorul de limbă şi 
literatură, preotul Iosif Tempea, de origine din Toracul Mare, 
întemeiază cea dintâi gazetă românească a Lugojului, 
Deşteptarea, o revistă săptămânală de beletristică, ştiinĠe, 
economie şi umor. Din păcate, are viaĠă relativ scurtă, ca, de 
altfel, majoritatea publicaĠiilor din acele vremuri. Abia 
începând din anul 1880, când protopopul Timişoarei Meletie 
Drăghici, împreună cu gazetarul Pavel Rotariu (de la revista 
Albina din Viena) scot la Timişoara primul număr al gazetei 
Luminătorul, care a apărut 14 ani neîntrerupt, putem vorbi 
despre întinderea rădăcinilor presei politice româneşti în 
Banat. Urmează fondarea a noi publicaĠii pe teritoriul 
Banatului. Presa bănăĠeană abia acum cunoaşte o amplă 
dezvoltare.                   (preluat de pe site-ul vestul.ro) 
 



 12 

Gazete spaniole din Ţările de Jos în secolul XVII: 
Gazeta de Amsterdam şi Noticias Principales y Verdaderas 

 

Dr. Javier Díaz Noci 

Facultatea de ŞtiinĠe Sociale şi Comunicare, Universitatea din ğara Bască 

 

IV 
 

Continuăm traducerea studiuluii publicat în revista ÁMBITOS, nr.7-8, 
Semestrul 2/2001-Semestrul 1/2002, p. 215-237 

 
 
 Paginile nu sunt numerotate în exemplarele din 1675, ci doar, corelativ cu numerele anterioare, începând din 
1690. În schimb, se numerotează numerele din fiecare an, lucru cu totul neobişnuit în gazetele spaniole, la 
terminareal primei coloane de pe prima pagină. Aceasta ne permite să afirmăm că primul număr este de luni 6 
ianuarie 1675. Fiecare exemplar săptămânal are invariabil patru pagini, la sfârşitul cărora se află numele tipografiei: 
„Imprimat la Casa de David Tartás” (într-un număr, desigur din greşeală, apare „David Tartaz”). Acest simplu dar 
funcĠional desen semenĠine până în 1690, în care se încorporează, în afara paginaĠiei deja menĠionate, un colontitlu 
de pagină cu texzul „Gazeta española de Amsterdam”. 
 În afară de menĠionatele ştiri şi notiĠe internaĠionale, din Italia (VeneĠia, Napoli, Genova, Roma, Milan), 
Germania, FranĠa (Paris, Strasbourg), locuri unde existau comunităĠi sefarde, gazeta informa punctual despre ceea 
cese petrecea la Bruxelles (ceea ce ne face să ne gândim că în acest oraş putea să fie citită cu oarece asiduitate) şi 
în Olanda. Să publici informaĠii din propria Ġară nu se putea fără restricĠii în naĠiuni care, ca Spania sau FranĠa, erau 
controlate foarte puternic de cenzura regală. David de Castro Tartás da ştiri din Amsterdam şi Haga, oraşele cele mai 
populate şi importante şi care contau, de asemenea, ca nuclee sefardite. Majoritatea sunt ştiri oficiale – sefarzii erau 
recunoscători pentru toleranĠa Casei de Orange şi a Statelor Generale, de aceea le convenea logic să se poarte bine 
cu ele -, dar şi înştiinĠări, avize. 
 Cât priveşte periodicitatea, depinde natural de depărtarea de oraşele de unde provin informaĠiile. Din Italia 
sosirea lor întârzie între două şi trei săptămâni, între una şi două săptămâni din FranĠa, Germania sau Londra. Doar 
câteva zile separă datarea ştirilor din Haga şi Bruxelles, apropiate de Amsterdam, şi publicarea lor în gazetă. Multe 
din ştirile din Amsterdam sunt foarte proaspete şi se datează în aceeaşi zi în care apar în periodic. Iar acesta 
seredactează, se imprimă şi se distribuie într-o singură zi, mereu lunea. 
 
2. Noticias Principales y Verdaderas 
 2.1. În Flandra: gazetarii din Bruxelles vorbesc, de asemenea, spaniola 
 
 ExistenĠa gazetelor în limba spaniolă publicate în Provinciile din Nord nu trebuia să treacă neobservată nici 
de tipografii din ğările de Jos spaniole, nici de autorităĠile MajestăĠii Sale Catolice. Unii sefarzi importanĠi din 
Amsterdam, precum scriitorul Miguel de Barrios, proveneau din Bruxelles, unde fără îndoială că menĠineau încă unele 
contacte. Oricum, aşa cum am spus, pare clar că Gazeta de Amsterdam nu şi-a ascuns niciodată originea sa şi a 
autorilor, nici nu a pretins să se răspândească, în mod vădit, în Flandra, proximitatea geografică şi limba au făcut, fără 
îndoială, ca periodicul să fie cunoscut în afara Olandei şi în domeniile spaniole învecinate. 
 Nu putem afirma cu tărie că aceasta a fost una din raĠiunile pentru care s-a editat, cel mai devreme din 1685, 
cel puĠin o gazetă în limba spaniolă din Bruxelles. Tot în aceşti ani începe să editeze Pedro de Clezn bilunarul său 
Noticias Principales y Verdaderas

1. Nu cunoaştem data exactă a publicării acestei importante gazete, deoarece 
primul număr păstrat, aflat în colecĠiile Bibliotecii NaĠionale din FranĠa, este din 1685, dar ]n acelaşi timp e clar că 
gazeta cere timp pentru a se imprima şi distribui în Flandra şi Spania.2 Foarte semnificativ, acea gazetă flamandă în 
limba spaniolă începea cu ştiri din Spania, aduse din Peninsulă şi reintroduse acolo prin subterfugiul legal al acestei 
gazete care nu era spaniolă şi putea astfel scăpa de stricta cenzură a monarhiei. Acesta era modul, desigur, în care 
multe alte Ġări din Europa îşi permiteau să aibă ştiri despre propriile Ġări, spre disperarea respectivilor monarhi care 
puĠini puteau să facă faĠă importării legale sau clandestine de ştiri în limba regatelor lor şi fabricate în cele mai 
permisive ğări de Jos. Cu toate că, fără îndoială, autorităĠile flamande ale MajestăĠii Sale Catolice Carol II nu doar că 
permiteau, dar probabil că şi încurajau publicarea aceastora, şi poate că alte gazete din Bruxelles, la adăpostul 



 13 

scuzei de a încerca să facă faĠă informaĠiilor despre Flandra care se publicau, de exemplu, în Gazeta de Amsterdam, 
reuşind  să ofere într-o formă oficioasă propriile informaĠii prin gazeta lui de Cleyn. Că imediat aceasta se distribuie de 
asemenea în Spania – neapărat între cercuri selecte care să poată plăti importarea gazetei -, printr-o atitudine 
permisivă de „a trece cu vederea”, e un lucru de dovedit, deşi numai aşa se explică bogăĠia ştirilor oficiale din Spania 
şi Bruxelles ce se publică în Noticias Principales y Verdaderas. 
 A existat, se pare, o producĠie considerabilă de gazete în limba spaniolă în Flandra.3 Nu trebuie să uităm, pe 
de altă parte, că primul nostru gazetar oficial, Francisco Fabro Bremundán, secretar personal al lui don Juan José de 
Austria, era de asemenea flamand. În Bruxelles, capitala catolică a vechilor doemnii spaniole în ğările de Jos, 
castellana urma să fie de uz cotidian. Flamandul Arnaldo (Arnaud) de la Porte a publicat în 1659 o gramatică şi un 
dicĠionar pentru educaĠia compatrioĠilor săi în limba spaniolă, prin care se asigura „că pentru noi este cu adevărat 
limba spaniolă necesară nesfârşitelor afaceri ce sunt de făcut în fiecare zi la curĠile din Madrid şi Bruxelles, ca şi 
pentru convorbirile şi studiile particulare în care se explică gândirea autorilor spanioli” (apud Alatorre, 1998: 78). Este 
logic de aceea ca numeroşii tipografi bruxelezi să cunoască diverse limbi. 
 Ştim destul de puĠin despre editor şi primul tipograf al 
gazetei Noticias Principales y Verdaderas, Pierre sau Pedro de 
Cleyn (căci a folosit ambele nume). Majoritatea datelor provin din 
Dictionnaire des Journaux (1600-1789) de Jean Sgard (Sgard, 
1991: 1079). Pentru o lungă perioadă apare ca tipograf incert şi 
vânzător sigur al publicaĠiei Relations Véritables, o gazetă 
longevivă (s-a publicat între 1652 şi 1741) tipărită în limba 
franceză la Bruxelles. În ea semnează ca Pierre de Cleyn. IniĠial 
era săptămânală, deşi mai târziu se va transforma în bi-lunară. 
Cleyn nu a fost primul tipograf al acestei gazete. A început 
publicarea sa Guillaume Scheybels, şi se vindea în  casa lui 
Guillaume Hacquebaud, în apropiere de Şcoala de iezuiĠi din 
Bruxelles. În 1666 Scheybels se asociază cu Cleyn, şi puĠin după 
aceea, între ianuarie şi mai 1667, periodicul încetează să apară. În 
timpul acestei crize, Pierre de Cleyn figurează ca unic tipograf, până în 1685 (se publica deja Noticias Principales y 
Verdaderas), în august mai exact, când începe să apară ca tipograf Gilles Stryckwant, deşi stabilimentul lui Cleyn 
figurează ca loc de vânzare, probabil pentru că Cleyn (poate la indicaĠia miniştrilor lui Carol II în Flandra?) se dedică 
numai editării şi imprimării gazetei spaniole.4 Relations Véritables apără în toată existenĠa sa cauza catolică faĠă de 
protestantism, de aceea atât această publicaĠie în franceză, cât şi gazeta în spaniolă a lui Cleyn, în afară că se 
bucura de privilegiul de colofon, dispunea de surse de informaĠii oficiale. Destule numere din Relations încep cu ştiri 
din Madrid, de exemplu, ştiri care, bineînĠeles, au caracter oficial şi vorbesc despre rege şi despre Curte.  
_________________________________ 
1 Dar e foarte probabil că există şi alte gazete flamande în limba spaniolă care aşteaptă să fie redescoperite. E posibil ca altă 
gazetă,  în afara celei de care vorbim, intitulată Noticias Extraordinarias del Norte, să fi fost de asemenea flamandă. Este vădit 
necesar să existe un studiu al acestor gazete, dintre care unele se păstrează fără îndoială în bibliotecile olandeze şi belgiene 
actuale. 
2  Am localizat patru exemplare din Noticias Principales y Verdaderas, din 1689, în Biblioteca NaĠională din Madrid, şi o colecĠie 
alcătuită din diverse exemplare din anii 1685 şi 1686 în Biblioteca NaĠională din FranĠa. Aceasta  cuprinde gazete tipărite între 24 
iulie 1685 (cu ştiri dintre 18 şi 24 iulie) şi 2 aprilie 1686 (15 numere). ColecĠia cea mai cuprinzătoare, 64 de exemplare dintre anii 
1688 şi 1691, se păstrează în Hemeroteca (colecĠia de periodice) Municipală din Madrid (13 din 1688, 19 din 1689, 7 din 1690 şi 
25 din 1691). A încercat să fie săptămânală, periodicitatea cea mai întâlnită în acele vremuri, dar a sfârşit prin a fi bi-lunară. Se 
deschide totdeauna cu ştiri şi notiĠe scurte din Spania, referitoare în general la familia regală şi curtea sa, dar publică în mod 
regulat şi notiĠe din Germania, Italia, Nord (provenind din Hamburg), Anglia, Olanda şi FranĠa. La sfârşit, cu litere mai mici, sunt şi 
informaĠii din Bruxelles, legate de surse oficiale spaniole. Spre deosebire de ulterioarele reimprimări din San Sebastian, Noticias 

Principales y Verdaderas a lui Pedro de Cleyn nu are numerotare corelativă. 
3 Ce ştim e că nu există prea multă bibliografie despre aceasta. José Altabella citează, totuşi, în tezele sale de doctorat două 
referinĠe, din care nu reiese însă clar dacă sunt monografii sau articole de revistă: Luykx, Theo (1964): De eerste gazettiers en hun 

kranten in de Spaanse Nederlanden. En Hendelingen XVIII [Primii gazetari şi ziarele lor în limba spaniolă din ğările de Jos 
Oudenaarde: Sanderus y Luykx, Theo (1965). Brugse krante en gazettiers in de Spaanse Nederlanden. [Ziarul de Bruges şi 
gazetarii  de limbă spaniolă din ğările de Jos]. Bruges. Niciunul din tilurile amintite nu figurează în cataloagele principalelor 
biblioteci olandeze şi belgiene.  
4 Amprentele (casetele) tipografice ale numerelor acestei gazete flamande în limba franceză consultate în ColecĠia Municipală de 
periodice din Madrid, adică 10 numere din 1688 şi 19 din 1691, indică elocvent că „se vând la Pierre de Cleyn” sau, după moartea 
acestuia, „la văduva lui Pierre de Cleyn”. Potrivit propriei casete tipografice, deducem că editorul sau tipograful era, mai degrabă, 
Gilles Stryckwant.  



 14 

STUDII ● CERCETĂRI ● EVENIMENTE 
 
■■■ Primul ziar digital personalizat pentru tipar. 
[Material preluat de pe eurocom.com] Océ, liderul 
pieţei ziarelor imprimate digital, a lansat un 
concept inovator de comandare şi tipărire a 
ziarelor cu conţinut personalizat în Germania în 

cooperare cu InterTi GmbH Berlin. Astfel secţiuni 
selectate de către fiecare cititor din ziarele 
naţionale şi internaţionale alături de conţinut de pe 
Internet vor fi reunite într-un ziar cu tiraj zilnic 
denumit « niiu », ce va fi produs cu presa digitală 
Océ JetStream 2200. 
 Baza pentru acest nou concept editorial o 
reprezintă o platformă de internet furnizată de 
InterTi GmbH Berlin. InterTi cooperează cu titluri 
germane de top precum Bild, Handelsblatt şi 
Tagesspiegel şi cu titluri internaţionale renumite 
precum New York Times, Washington Times şi 
Komsomolskaya Pravda (Rusia). Cititorii au 
posibilitatea să selecteze din aceste ziare 
conţinutul specific pe care îl doresc tipărit. Pe 
lângă acestea cititorii pot extrage informaţii şi din 
conţinuturi web precum bloguri şi feed-uri RSS. 
Acest conţinut variabil este reunit într-un ziar zilnic 
personalizat prin intermediul unei platforme 
realizate de InterTi în cooperare cu compania 
elveţiană de software Previon AG. Ulterior ziarele 
sunt tipărite de către un sistem Océ JetStream 
2200, care, datorită vitezei de 150 m/minut, poate 
produce peste 2000 de ziare format tabloid a 36 
de pagini fiecare pe oră. 
 Wanja S. Oberhof, cofondatorul «niiu» este 
de părere că „Fiecare tânăr preferă să citească pe 
hârtie. Prin conceptul «niiu» recuperăm decalajul 
dintre web şi print.” Pe lângă avantajele oferite 
cititorilor, «niiu» oferă beneficii considerabile şi 
editorilor şi agenţiilor de publicitate. Editorii pot 
atrage noi cititori, iar agenţiile de publicitate pot 
spori eficienţa reclamelor publicate ca urmare a 
segmentării mai bune a publicului. 

 Berlinul va fi prima piaţă pentru «niiu», dar este 
planificată extinderea conceptului către alte metropole din 
Germania, precum Hamburg sau Munchen. Océ este 
pionierul pieţei de ziare digitale graţie reţelei Océ Digital 
Newspaper Network. Peste 200 de milioane de copii au fost 
produse la nivel mondial din 2001, transformând Océ-ul în 
liderul producţiei de ziare digitale. Câştigătoare a numeroase 
premii ale industriei, familia inkjet full-color Océ JetStream 
asigură supremaţia Océ în această piaţă prin calitatea, 
productivitatea şi fiabilitatea sistemelor ce o fac platforma 
ideală pentru tiraje scurte de ziare personalizate.  
■■■ Ştefan Ciubotăraşu – ziarist. Puţini ştiu că marele 
nostru actor de teatru şi film Ştefan Ciubotăraşu (1910-1970) 
a fost şi un sensibil poet, cu volume tipărite, dar şi un 
colaborator la reviste şi chiar un făcător de publicaţii. Astfel, 
în perioada în care era înscris la Liceul particular „Mihail 
Kogălniceanu” din Vaslui, a debutat cu însemnări literaro-
satirice în paginile revistei liceului, intitulată Năzuinţa (1928), 
apoi şi în paginile ziarului local Vasluiul, sub pseudonimul 
Ciciricea (numele unui clovn de circ foarte popular în oraş). 
A colaborat, de asemenea, cu poezii, sonete şi amintiri în 
paginile revistelor Luceafărul, Însemnări ieşene, Gândul 
nostru, Teatrul. Împreună cu colegul său Valer Mitru a scos 
câteva numere ale unei reviste minuscule, Uzina de umor, 
care nu a avut însă succesul scontat. Mai târziu, prin 1932, 
la Iaşi, împreună cu un alt prieten bun, Costel Ioanid, scoate 
revista Humorul literal, la care vor colabora scriitori 
prestigioşi precum George Topârceanu, Otilia Cazimir, Al. O. 
Teodoreanu sau Mihail Codreanu. 
■■■ O cronologie a cenzurii. Nou termen de predare a 
colaborărilor: 15 iunie a.c. Printr-un mesaj trimis prin e-
mail în ajunul Paştelui, prof.univ.dr. Marian Petcu, coordo-
natorul volumului O cronologie a cenzurii, a comunicat 
prelungirea termenului limită până la care pot fi transmise 
colaborările la această lucrare. Acesta este: 15 iunie a.c. 
■■■ Gazeta de Moldavia” (1850) şi Cuba. Anul trecut s-au 
împlinit 55 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice la nivel 
de ambasadori între Cuba şi România. Documentul a fost 
semnat la 26 octombrie 1960 cu ocazia vizitei la Havana a 
primei delegaţii guvernamentale române, condusă de 
ministrul comerţului exterior. Să ne aducem aminte că una 
din primele referiri la „Perla Antilelor” s-a făcut în Gazeta de 
Moldavia, nr.XXII din 1850. Acolo putea fi citită o descriere 
geografică a Cubei, cuprinzând date cu privire la suprafaţa 
insulei şi numărul locuitorilor, precum şi a produselor 
principale ale ţării: cafea, zahăr, tutun, bumbac etc. Gazeta 
de Moldavia este noua denumire a publicaţiei Albina 
românească, scoasă de Gh. Asachi la 1 iunie 1829 la Iaşi, şi 
va apărea între 9 ianuarie 1850-24 noiembrie 1858 sub 
direcţia aceluiaşi cărturar şi gazetar ieşean. 
■■■ „Profesori universitari – protectori ai escrocilor din 
puşcării”. În nr. următor revenim pe marginea art. publicat 
în BIP nr.5-7 (17-19) din mai-iulie 2015 şi vom vedea ce mai 
face Carmen Nicolescu giranta „scriitorului” Cornel Penescu. 



 15 

■■■ Raportul FreeEx privind Libertatea presei 
în România. 2015-2016. Prin mijlocirea dlui. 
M.Petcu am primit prin e-mail cele 121 de pagini 
ale acestui document important realizat, ca în 
fiecare an din 2000 încoace, de către ActiveWatch 
(autori: Liana Ganea, Maria Popa, Răzvan Martin, 
Adrian Szelmenczi). Raportul este întocmit în 
cadrul Programului FreeEx, care îşi propune să 
contribuie la protejarea şi promovarea dreptului la 
libera exprimare şi a libertăţii presei. El a fost 
lansat în data de 3 mai a.c., cu ocazia Zilei 
Libertăţii Mondiale a Presei, şi poate fi consultat 
online pe site-ul activewatch.ro. 
■■■ Dem. Theodorescu şi presa. Am regăsit zi-
lele acestea unele din conspectele făcute de mine 
din diverse lucrări consultate pentru redactarea 
lucrării mele de licenţă Contribuţii la regimul juridic 
al presei în România de la începuturi până la 
1944, susţinută la Facultatea de Ziaristică în 1976. 
Între acestea, am găsit şi câteva notiţe extrase din 
cartea lui Mircea V. Pienescu despre Curentul 
(1928-1938), apărută în 1939 la Editura „Ramuri” 
din Craiova. Pentru că sunt încă de actualitate 
unele dintre remarcile făcute de romancierul şi 
gazetarul Dem Theodorescu în cuvântul intro-
ductiv la cartea respectivă, le reproducem aici: 
● „Presa e, fără îndoială, cea mai bîrfită dintre 
funcţiile sociale”. 
● „...Şi, deşi avem între părinţii profesiei noastre 
pe Eminescu şi pe Caragiale, adică titlurile de 
nobleţe cele mai înalte pe cari le poate năzui o 
ramură de activitate românească, - ciocoii politicei 
nu s’au simţit determinaţi decît cu mare anevoinţă 
să slobozească pe gazetar din starea de minorat 
moral în care se îndărătniceau să-l socoată”. 
● „Şcoala şi gazeta s’au născut deodată în 
România”. 
● „Omul dobîndeşte un fel gazetăresc de a 
cunoaşte”. 
● „O presă absolut liberă în accepţia pură a 
vorbei, n’a existat niciodată. Au fost, cel mult, 
gazetari liberi. Nu e vorba, bineînţeles, de 
libertatea în drept a presei, ci de cea morală”. 
Promitem să copiem şi să publicăm în BIP întregul 
material al lui Dem. Theodorescu, intitulat Presa şi 
Gazetarul, căci este foarte interesant. Trebuie să 
spunem generaţiilor de azi că Dem.Theodorescu 
(1888-1946) a fost unul dintre cele mai străluciţi 
gazetari din presa interbelică. Colaborator la o 
mulţime de publicaţii, în 1913 devine prim-redactor 
la Dreptatea, apoi a mai lucrat ca redactor la 
Steagul [lui Marghiloman], Luptătorul, Dimineaţa,  
Adevărul şi Cuvântul, unde a venit alături de Nae 
Ionescu, fostul său coleg de studenţie la 
Facultatea de Litere şi Filozofie din Bucureţti. Aici  
ziaristul a scris îndeosebi pamflete, unii spun că 
chiar cu mai multă fineţe decât binecunoscutul 
Pamfil Şeicaru.  

■■■ Şezătoarea Presei din 4 aprilie 1931 la Rm.Vâlcea. 
Ziarul Îndrumarea Vâlcei, nr.81 din 16-30 aprilie 1931 anunţa 
desfăşurarea unei Şezători a Presei la Sala de teatru 
Adreani din Rm.Vâlcea în data de 4 aprilie. Organizată de 
către Sindicatul Presei din Oltenia, manifestarea a fost de 
fapt o şezătoare literară şi artistică, la care s-au citit versuri, 
s-au spus monoloage, iar preşedintele sindicatului avocat 
D.Tomescu din Craiova a prezentat „Raportul Olteniei în 
literatura românească”. 
■■■ Nr.2 – Primăvara 2016 al revistei UZP. Conţine mai 
multe articole privind trecutul presei, precum: O istorie care 
ne priveşte pe toţi (II). Uniunea Ziariştilor Profesionişti (1919-
2016), Ziaristul Caragiale, Eternul Pamfil Şeicaru, Presa 
militară are muzeu, TVR pas cu pas etc. 
■■■ Centenarul cinematografiei militare româneşti. Cu 
ocazia aniversării a 100 de ani de la înființarea Studioului 
Foto-Cinematografic al Armatei Române, Academia 
Română, Uniunea Cineaștilor din România, Biblioteca 
Județeană Astra din Sibiu, Ministerul Apărării Naționale și 
Arhiva Națională de Filme au organizat o expoziție de 
fotografii și o gală de filme. Expoziția "Centenarul 
cinematografiei militare românești" a fost găzduită de Sala 
"Theodor Pallady" a Bibliotecii Academiei Române între 16- 
30 mai 2016, iar proiecțiile de filme au avut loc în Amfiteatrul 
"Ion Heliade Rădulescu" al bibliotecii, între 16- 27 mai 2016. 
Conform site-ului www.armataromaniei.ro, „primul studio de 
film din România a fost Serviciul Foto-Cinematografic al 
Armatei Române (SFCAR). Odată cu angajarea României în 
prima conflagraţie mondială, cinematografia a primit misiuni 
inedite, rezultate din necesităţile momentului. Pentru 
aceasta, la 15 noiembrie 1916, se înfiinţează SFCAR – cea 
dintâi instituţie de profil din ţară şi una dintre primele case de 
filme militare din lume, a cărei producţie era realizată cu 
mijloace materiale şi financiare exclusiv statale.” 

http://www.armataromaniei.ro/


 16 

●Palatul ziarului “Adevărul” – marele Palat al Presei şi al Artei● 

 
 Coborând pe lângă Cercul Militar Naţional din Bucureşti, pe fosta stradă Sărindar, rebotezată Constantin Mille 
după numele celui care a condus ziarul Adevărul între 1898-1920, dai de o clădire impozantă aflată însă în ruină, cu 
geamuri, uşi, pereţi şi încăperi distruse, unde a funcţionat până prin 1990 „Tipografia Luceafărul”. Aici s-a aflat pe 
vremuri fostul Palat „Adevărul”, inaugurat la 3 mai 1898, proiectat de arhitectul ܇tefan Ciocârlan după modelul 
Palatului „Figaro” din Paris ܈i considerat a fi unul dintre cele mai modernee centre de presă din Europa acelor ani, cu  
săli mari şi birouri separate pentru redactori (rareori câte doi), decorate cu faianţă verde de Meissen, cu cantină, 
centrală telefonică, secţie de desen şi pictură, bibliotecă, arhivă, sală de vânzare, sală de expediţie etc. 
 În 1904, aici s-a mutat şi ziarul Dimineața, iar directorul C. Mille a cumpărat ܈i fabrica de saci de alături, 
unificând provizoriu faţadele celor două clădiri, iar la etajul întâi al imobilului nou achiziţionat a instalat linotipurile, 
premieră în presa românească. Sosirea Primului Război Mondial stopează planurile de reamenajare, căci palatul a 
fost rechiziționat de comandamentul german care a tipărit aici ziarul Bukarester Tageblatt. În 1920, Mille vinde, ziarele 
Adevĕrul şi Dimineaţa bancherului Aristide Blank, iar noua conducere decide să se extindă şi cumpără un imobil 
alăturat în care funcţionase o tipografie. Se construieşte în loc o clădire din beton armat, după care se trece, într-un 
final, la unificarea celor trei faţade. Este perioada de glorie a Palatului „Adevĕrul”, care găzduia acum Adevĕrul, 
Dimineaţa şi alte şase publicaţii săptămânale. Suprafaţa totală construită ajunge, în acest mod, la 1.700 metri pătraţi, 
iar clădirea uriaşă găzduieşte cinci maşini rotative, birourile adminstraţiei, care se ocupă de vânzarea ziarelor, de 

publicitate, de abonamente, secţia de editură, 
un oficiu telegrafo-poştal, sala de expediţie a 
ziarelor, secţia de Tiefdruck, birourile 
redacţionale, secretariatele de redacţie, sală de 
conferinţă, zincografia, legătoria de cărţi, sala 
maşinilor tipo-grafice plane, sala maşinilor de 
cules şi tipografia propriu-zisă, depozitul de 
cărţi, cantina şi „un dormitor higienic pentru 
oamenii de serviciu care lucrează noaptea”. 
 Publicația a fost suprimată la 31 martie 
1951 la nr.18.039, iar în fostul palat va func-
ţiona Tipografia „Luceafărul”. Astăzi, totul e 
năruit, căci actualii proprietari nu s-au hotărât 
ce întrebuințare să dea clădirii. Au fost smulse 
până şi medalioanele marilor ziarişti, reproduse   
de Rodica Şerbănescu în art. “Sugestii pentru 
un viitor Muzeu al Ziaristicii Române” din 
revista Presa noastra din martie-aprilie 1980.  
 

[În acest material am folosit texte şi fotografii din site-ul www.locuriuitate.ro şi reptilianul.blogspot.com] 

Director: CONSTANTIN POENARU 

Redacţia: C. P. 5-50, 053020 Bucureşti, 5  ● tel. 0745/95.29.81 

Adresa de contact online: ccpoenaru@gmail.com 

http://www.locuriuitate.ro/

