ANTONIO VIVALDI: „ANOTIMPURILE” LA FILARMONICA VÂLCEANĂ

by Petre CICHIRDAN on February 18, 2018

ÎN 1947 A FOST ÎNFIINŢATĂ FILARMONICA „DR. PUŢUREANU”

„Seara din 14 februarie 1947 convocaţi la Prefectură pentru a se constitui în filarmonica Dr. Puţureanu. (…) 13 martie 1947…Iată o nouă informaţie, importantă pentru orchestra filarmonicii Râmnicului dirijată de d-ul maior Stamatide avea în componenţă 7 violine, 2 viole şi 1 violoncel… şi ne freacă binişor d-l Stamatiade-deşi şi d-sa e foarte frecabil în ce priveşte nuanţa (dinamica) şi interpretarea!” (Leca Morariu: „Jurnal vâlcean (1944-1948), Ed. Moldova, Iaşi, 2012)

Aflăm de „înfiinţarea Societăţii culturale a judeţului Vâlcea, la Gimnaziul Alexandru Lahovary, condusă de Ion Nisipeanu, apoi de Eliodor Constantinescu, şi ultimul, Nicolae Angelescu…până în 1936, care a căutat din primul moment să repună Asociaţia în rostul, reluând seria conferinţelor publice cu concursul preţios al orchestrei Puţureanu.” (Nicu Angelescu: „Plimbări şi mici excursii în Râmnicu VâlceiI”, Ed. Bibliostar 2014)

Am ascultat, după ce am venit de la concertul Filarmonicii, pe Mezzo: Trioul cu pian op. 50 de P. I. Ceaikovski cu Zadig Ian Barber (pian), Boris Borgolotto (vioară), Marc Girard Garcia (violoncel) şi Trioul cu pian nr. 2 în mi minor, op.67 de Dmitri Şostakovici cu aceiaşi interpreţi, înregistraţi în 1, 2 şi 3 septembrie 2017 la „Auditorium St Pierre des Cuisines”, Toulouse…O muzică de mare valoare, de reală înălţare şi de trăire interioară! de mare lux…care ne-a amintit de intenţiile noastre, inclusiv ale doamnei Meda Stanciu, de a înfiinţa la Filarmonică, în urmă cu vreo cinsprezece ani un cvartet de coarde sau un triou cu pian, dacă nu şi unul şi altul, proiect care nu a avut ecou, dat fiind numărul redus de instrumentişti; fapt care nu stimulează concurenţa şi dorinţa de perfecţionare profesională.
Muzica de cameră este anticamera muzicii simfonice, laboratorul ei de creaţie!…se spune în lumea performantă a muzicienilor…Filarmonica este instituţia culturală de cel mai înalt interes care propulsează comunitatea în care funcţionează pe crestele cele mai înalte ale civilizaţiei. Ea este foarte importantă, am spune-vitală pentru generaţia foarte tânără fiindcă grăbeşte descoperirea şi formarea marilor talente, crează, ca şi presa culturală scrisă, tribuna unei convieţuiri concurenţiale deosebit de civilizate şi la standard ridicat!…influenţează toate celelalte domenii de activitate influenţând pozitiv creşterea calităţii, promovarea esteticului, creşterea speranţei în ziua de mâine…

DIRIJORUL FLORIN TOTAN ŞI VIOLONISTA MEDA STANCIU, ÎN CONCERT
Filarmonica vâlceană, 22 ianuarie 2018, ora 19:00, Sala Lahovari, concert simfonic; în program: Simfonia a III-a în Sol Major, Rv 149, şi „Anotimpurile”, ambele lucrări fiind scrise de Antonio Vivaldi; au interpretat orchestra de cameră a Filarmonicii, condusă de Florin Totan, şi Meda Stanciu, vioară…
Un concert de mare clasă în care solist şi orchestră s-au concurat în vederea obţinerii unui succes deosebit. Un succes pe care vâlcenii l-au meritat din plin în acest început de an. „Anotimpurile”, o muzică programatică care pune punct preclasicismului muzical european şi startează spre muzica clasică, o muzică care se interpretează cu mare succes şi astăzi pe toate marile scene ale lumii. Vorbim, de când ne ştim, de când am păşit, fiecare, în lumea minunată a acestei muzicii, care nu este deloc uşoară, ci se construieşte cu multă trudă, de Anotimpurile lui Vivaldi, de Preotul roşu (datorită părului său roşu-inventatorul concertelor în trei părţi: repede-lent-repede şi performer al orchestraţiei) mereu la prezent, chiar şi în acest început de secol XXI. Râmnicu Vâlcea este scena unui astfel de reviriment muzical în care preclasicismul şi clasicul au alungat norii postmodernismului atonic de care ne-am cam plictisit în secolul XX. O scenă cu câteva instrumente în care această „zeiţă” a violonisticii româneştii, concert maistru al orchestrei simfonice, şi director pe moment (îi dorim să deţină până când n-o mai putea acest post!), Meda Stanciu, şi dirijorul nostru consacrat pentru vecie, Florin Totan, au eliminat spaţiile goale şi, totul, în această seară, s-a umplut de muzică, la unii, chiar, am văzut, dându-le lacrimile! … „Meda Staciu, concertmaistru al Filarmonicii, şi orchestra simfonică dirijată de Mihail Stefănescu ne-au adus, pentru a câta oară, în faţa frumuseţii armoniilor clasice, motivelor melodice, iubirii asupra organizării divine a universului uman, existente instantaneu într-o lucrare interpretată foarte bine în contextul unei primăveri. De ce primăvara? Fiindcă acest concert (Anotimpurile de Vivaldi-aprilie 2003-la Filarmonică n.n) reprezintă mai mult decât orice altă lucrare speranţa ivită după o iarnă grea, speranţa necesară în parcursul unui an nou pe care (trecând în context naţional) tot românul îl aşteaptă (destul de rătăcit în perioada nebuloasă a celor 13 ani). Noroc cu aceşti oameni deosebiţi, plini de cultură, plini de instituţia pe care o reprezintă, ce ne umplu şi pe noi de cultură nelivrească. Meda Stanciu a cântat ca întotdeauna plină de graţie şi severitate instrumentală, atingându-ne corzi ale iubirii. Acest lucru s-a întamplat în mod cu totul special la ultima temă, Iarna, când, se pare, că focul din căminul arhaic a inspirat-o” (Info Puls, 02 04 03, „Preotul roşu”, articol scris de Petre Cichirdan).
Redăm mai jos câteva extrase din programul de sală întocmit de Ionela Poenaru, consultant artistic al Filarmonicii…
Dirijorul FLORIN TOTAN
S-a născut în anul 1955 în Bucureşti într-o familie de muzicieni. Studiază dirijatul de orchestră cu Maestrul C. Bugeanu la Academia de Muzică din Bucureşti şi se perfecţionează în cadrul cursurilor de măiestrie, alături de Sergiu Celibidache la München şi Mainz (1982-1990), F.Ferrara la Siena (1993) şi R. Schumacher la Berlin şi Paris (1990, 1991). Câştigă concursurile internaţionale “International Conductors Competitions in Mürzzuschlang” – Austria (1990) şi Berlin. (…) De 8 ani, dirijorul Florin Totan predă Filozofia dirijorală şi muzicală a lui Sergiu Celibidache (titlul acestui proiect fiind „In Memoriam Celibidache”), în Spania (Cadiz şi Bocairent), Italia (Genova şi Grosseto), Portugalia (Porto), SUA (Kansas, Denver şi Vancouver), Brazilia (Bello Horizonte), Anglia (Southampton), Franţa (Avignon). Începând cu 1 ianuarie 2000, devine dirijor al orchestrei simfonice a Filarmonicii “Ion dumirescu” din Râmnicu Vâlcea.
Violonista MEDA STANCIU
Născută la Rm. Vâlcea în 1971, începe studiile muzicale la „Şcoala de Muzică şi Arte Plastice” din Rm. Vâlcea, clasa prof. Ştefan Petrescu şi prof. Aurel Popescu. La terminarea studiilor gimnaziale concurează şi obţine un loc la Liceul de Artă din Craiova pe care îl absolvă în 1989 ca elevă a clasei prof. Cornel Berbec.(…) S-a pregătit de-a lungul timpului cu maestrul Modest Iftinchi, urmând să studieze la Academia de Muzică din Cluj Napoca cu maestrul Ştefan Ruha… (…) O găsim apoi ca violonistă a Filarmonicii „Oltenia” din Craiova unde are ocazia să se perfecţioneze în arta interpretativă solistică şi în orchestră. (…) În perioada 1991 – 1993 o regăsim în componenţa orchestrelor televiziunilor italiene CANALE 5 şi RAI UNO… (…) La înfiinţarea filarmonicii vâlcene susţine concursul şi obţine postul de concert-maestru în care este remarcată, plăcută, admirată, apreciată de toţi invitaţii dirijori şi solişti. Susţine alături de Maestrul Ştefan Ruha un concert pe scena Filarmonicii „Ion Dumitrescu”, un continu dialog Bach – Mozart la 13 ianuarie 1997. S-a remarcat de asemenea în concertul din 18 mai 1998 într-o excelentă interpretare a „Simfoniei spaniole” de E. Lalo… (…) În august 2007 este selecţionată într-o orchestră condusă de Karel Marc Chichon, alături de membri ai orchestrelor Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti şi „Mihail Jora” din Bacău, ce întreprinde un turneu în New York – S.U.A. … (Vezi şi Video Arhiva de pe acest site)

Petre Cichirdan

Meda-Stanciu-22-01-18-Rm-Valcea-foto-s-p-c
Florin-Totan-22-01-18-Rm-Valcea-foto-s-p-c
Vivaldi-22-01-18-Meda-Stanciu-si-Florin-Totan

Leave a Comment

Previous post:

Next post: