Luni, 4 decembrie 2017, la Filarmonica vâlceană a avut loc un concert de muzică „pop concert” (Florin Totan) cu un program mai mult decât atractiv, pe scenă, evoluând pianista Ioana Maria Lupaşcu acompaniată de orchestra simfonică dirijată de Florin Totan într-un program care pe lângă lucrările pentru pian şi orchestră: Jurame de Maria Grever (în aranjamentul orchestral al lui Ioan Dobrinescu), Warszaw Concerto de Richard Addnisel, Ave Maria de Astor Piazzola (în aranjamentul orchestral al lui Ioan Dobrinescu), Moment muzical (fondul sonor-generic-al emisiunii TVR „Teleenciclopedia”) de Nicolae Kirculescu, a cuprins şi trei lucrări orchestrale: Sleighride de Leroy Anderson („regele acestui gen de muzică”-Florin Totan), Vals de Evgheni Doga şi Saudades do Brasil de Darius Milhaud (maestru al politonalităţii-suprapunerea mai multor tonalităţi-braziliene a afirmat Florin Totan, adresându-se spectatorilor despre acest compozitor francez). Pe fond, şi în acest concert Florin Totan a încercat, şi a reuşit, să dialogheze cu publicul meloman vâlcean (nu uităm concertul din urmă cu câţiva ani, tot alături de Ioana Maria Lupaşcu, când îndrăgitul dirijor, permanent de şaptisprezece ani, al Filarmonicii din Râmnicu Vâlcii, se adresa la începutul concertului, publicului, cu următoarele (de neuitat) vorbe care doreau să animeze sala de concert după modelul occidental, american: „Fraţilor, când vă place puteţi să strigaţi, să fluieraţi, să aplaudaţi!”… Darius Milhaud (1892-1974), compozitor francez, unul dintre cei mai prolifici din secolul XX şi, care, s-a inspirat-a prelucrat-din muzica de jazz braziliană (wiki-07 12 17). Ioana Maria Lupaşcu a acordat un bis melomanilor vâlceni, „Rapsodia pentru pian şi orchestră pe tema Lie Ciocârlie”-o piesă închinată talentatei pianiste de către compozitorul canadian Guy Bacos. La finalul concertului Florin Totan şi orchestra simfonică, condusă de la pupitrul concertmaistrului de valoroasa violonistă Meda Stanciu, au bisat de două ori în cinstea apropiatelor sărbători de iarnă (Sărbători ale Binecredinţei- Florin Totan): Vals-ul lui Evgheni Doga şi Sleighride de Leroy Anderson!
Trebuie să spunem că orchestra de cincizeci şi doi de instrumentişti de la acest concert a sunat conform aşteptărilor, dată fiind valoarea lucrărilor şi a acestor instrumentişti pe zi ce trece tot mai acordaţi la gestica dirijorală, desigur, pe zi ce trece mai instruiţi, ducând astăzi valoarea ei acolo unde îi este locul; orchestră, care, nu de mult, a împlinit douăzeci şi doi de ani (doar atât!?); dacă ne gândim că în 1947, prefectura din Râmnicu Vâlcea consemna actul de constituire a „orchestrei simfonice a Râmnicului”! prin transformarea orchestrei, „Puţureanu”, fi-i-ne permis să considerăm vechimea acestei instituţii (de cea mai înaltă factură artistică) de…şaptezeci de ani! neuitând, că în intervalul 1947-1995 viaţa muzicală a Râmnicului, mai ales între 1969- 1989, a fost extrem de consistentă, aici, existând adevărate stagiuni muzicale, în general, susţinute de filarmonicile din Craiova şi Sibiu! Şi fiindcă am vorbit de orchestră, trebuie spus că succesele ei, creşterea în valoare, în mare parte se datorează acestui important dirijor care a imprimat acestui oraş, melomanilor săi adevărata cultură muzicală fără de care o Filarmonică (pănă în 1989 România dacă avea cinci Filarmonici-nu orchestre simfonice!) nu poate exista. Nu uităm, şi îi mulţumim cu această ocazie, că, prin 2003, după apariţia în Info Puls a primelor recenzii la concertele desfăşurate la Filarmonică, la o seară eveniment, Florin Totan, înainte de a urca pe scenă-intrarea se făcea prin sala de concert-a venit la locul unde stăteam şi ne-a felicitat pentru că la Râmnicu Vâlcea există critică muzicală (numai primarul din 2014-2016 şi politrucii săi din spate nu a înţeles rolul nostru-„Cultura vâlceană”-în viaţa culturală a oraşului şi ne-a tăiat ajutorul financiar pe care îl primeam conf. Legii 186 din 2003!…).
Ioana Maria Lupaşcu, pentru a câta oară la Râmnicu Vâlcea, ne-a încremenit de încântare în fotoliile sălii de concert (în care fiecare ne străduim să fim melomani adevăraţi); şi mai cu seamă în Warszaw Concerto, dar şi în Moment muzical!…a fost extraordinară: dinamică-vervă, forţă, precizie, sensibilitate feminină-aproape de poezie! Orchestra de fiecare dată, dirijorul Florin Totan, stându-i alături într-o interpretare demnă de marile scene ale lumii. Nu glumim de loc…Acasa am ascultat şi reascultat această înregistrare făcută de noi (cu un aparat accidentat chiar înainte de concert) pe care o propunem vizitatorilor site-lui www.culturaarsmundi.ro,Video Arhiva, făcând şi cuvenitele comparaţii cu alte înregistrări extrem de calificate de pe internet (cultura noastră muzicală nefiind de dată foarte recentă, mai ales pe acest tip de muzică, „pop concert”); ei, bine, trebuie să spunem că nu am găsit înregistrări de acest fel (n-am exagerat în căutare-şi totuşi originalul nostru s-a petrecut într-o sală de concert!), deşi, după cum sublinia Florin Totan, sunt de dată foarte recentă, şi, care, mai nou, se cântă prin pieţele publice ale lumii…Interpretarea vâlceană din acest an, această stagiune, aceşti interpreţi din seara concertului, este de o factură enorm de ridicată! În stagiunea actuală, care a început în octombrie şi care a pornit în trombă, iată, aproape de sfârşitul anului, mai că nici nu ştii ce a fost mai bun; ce şi care, anume, crează o nouă treaptă de mare nivel interpretativ a colectivului orchestral şi soliştilor săi adiacenţi!…Şi trebuie să mai adăugăm ceva, pe tot parcursul desfăşurării concertului în cuplul solist-orchestră ne-a urmărit în transfigurarea noastră poetică acest duo imaginar: mai tânăra noastră pianistă (în care încep să interfere artele): Ioana Maria Lupaşcu şi mai venerabila mare artistă a pianului: Martha Argerich!…
Dirijorul Florin Totan
S-a născut în anul 1955 în Bucureşti într-o familie de muzicieni. Studiază dirijatul de orchestră cu Maestrul C. Bugeanu la Academia de Muzică din Bucureşti şi se perfecţionează în cadrul cursurilor de măiestrie, alături de Sergiu Celibidache la München şi Mainz (1982-1990), F.Ferrara la Siena (1993) şi R. Schumacher la Berlin şi Paris (1990, 1991). Câştigă concursurile internaţionale “International Conductors Competitions in Mürzzuschlang” – Austria (1990) şi Berlin. (…) De 8 ani, dirijorul Florin Totan predă Filozofia dirijorală şi muzicală a lui Sergiu Celibidache (titlul acestui proiect fiind „ IN MEMORIAM CELIBIDACHE”), în Spania (Cadiz şi Bocairent), Italia (Genova şi Grosseto), Portugalia (Porto), SUA (Kansas, Denver şi Vancouver), Brazilia (Bello Horizonte), Anglia (Southampton), Franţa (Avignon). Începând cu 1 ianuarie 2000, devine dirijor al orchestrei simfonice a Filarmonicii “ION DUMITRESCU” din Râmnicu Vâlcea. (Fragment din programul sală)
Pianista Ioana Maria Lupaşcu
Dupa absolvirea Conservatorului Ciprian Porumbescu Bucureşti, este admisă la Masterul “Virtuosity Level” la Conservatoire du Lausanne, Elveția la clasa Prof. JF Antonioli, dar după câteva luni se mută în Italia, unde devine studenta marelui pianist Lazar Berman, la Accademia Europea di Musica. Dupa încheierea masterului de trei ani de zile în Perfecționare Solistică, a continuat să lucreze cu Maestrul Berman până la tragica sa dispariție în 2005 și cei cinci ani de studiu cu marele pianist au ajutat-o să-şi îmbogățească mijloacele de expresie muzicală și să aprofundeze viziunea asupra interpretării solistice. Maestrul Berman o definea drept „o solistă cu imense posibilități tehnice și artistice”. (…) În Italia debutează în decembrie 2005 la Milano pentru Societa dei Concerti la Conservatorio „Giuseppe Verdi” de la Milano și atrage atenția criticilor, ziarele au numit-o o pianistă „ricca di virtuosita” („plină de virtuozitate”). (…) A cântat sub baghetele dirijorilor: JF Antonioli (Elveția), Mihail Agafița, Ovidiu Bălan, Valentin Doni, Mika Eichenholz (Suedia), Iurie Florea, Dorin Frandes, I.Ionescu-Galați, Ladislau-Petru Horvath (Italia), Marius Hristescu, Koichi Inoue (Japonia), Alexandru Iosub, Koichiro Kanno, Walter Hilgers (Germania), Sabin Păutza , Radu Postăvaru, I. I. Prunner, Gottfried Rabl (Austria), Petre Sbarcea, Mihail Secikin, Tiberiu Soare, Florin Totan, Takiro Ueno (Japonia), Winston Dan Vogel (USA), Theo Wolters (Olanda) . A colaborat cu violonişti de marcă precum Ladislau Petru Horvath, Romel Joseph, Luminița Petre şi Florin Paul, cu violonceliştii Rodin Moldovan şi Mirel Iancovici, cu contratenorul Cezar Ouatu, cu acordeonistul Fernando Mihalache. (…) Din 2007 este solistă a Filarmonicii „Paul Constantinescu” Ploieşti. (…). În 2008 a fost invitată de către Societa dei Concerti să deschidă stagiunea de recitaluri din Sala Puccini a Conservatorului „G. Verdi” Milano şi în acelaşi an lansează primul său roman autobiografic „Prințul Baghetei” la Editura MeteorPress, al cărui prim tiraj se epuizează în primele trei luni de la apariție. (…) Presa de specialitate a numit-o „o forță a generației sale” afirmând că „universul ei spiritual lansează chemări precum al unei mitice sirene” (Daniela Caraman Fotea) sau „Viața intensă pe care știe a o reda este secretul artei superior construite a pianistei” (Vasile Pruteanu). (Acelaşi program de sală)
07 dec. 2017
pcickirdan