FILARMONICA VÂLCEANĂ ÎN PRAGUL ANULUI 2019. FLORIN TOTAN: MÂNTUIȚI-VĂ PRIN CULTURĂ ȘI CREDINȚĂ!

by Petre CICHIRDAN on April 9, 2019

Luni, 10 decembrie 2018 la Filarmoninica vâlceană a avut loc un eveniment deosebit, Florin Totan, dirijorul nostru permanent de foarte mulți ani, și-a anunțat ultimul concert din stagiunea curentă, de toamnă, urmând ca anul viitor, după ce va trece printr-o intervenție chirurgicală la un picior, să revină pe această scenă, pe care a consacrat-o, și, care, la rândul ei l-a consacrat ca pe un mare prieten, muzician, al Râmnicului… Reamintim cititorilor nostri că Filarmonica vâlceană este cea mai importantă instituție de cultură din județul nostrum, una dintre acelea fără de care viitorul Râmnicului, în spațiul cultural, nu poate exista! …Nu melomanii au de câștigat din această investiție culturală făcută în anul 1995, cât mai degrabă copiii orașului și tineretul care prin muzica cultă ce se interpretează aici se auto-dotează cu cel mai eficace instrument de pătrundere în marea cuivilizație… Muzica universală, marii compozitori care au scris-o, interpretarea ei la cel mai înalt nivel de exigebță este, începând din secolul XIX, cel mai valoros mesager al păcii, bunăstării, colaborării între popoare, dorinței de emancipare; subliniază și accentuează gradul de civilizație al comunității care își finanțează ființarea în gradul cel mai înalt de conviețuire pașnică. Să mai adăugăm, pentru cititorii noștri, că Japonia, prima, apoi Coreea de Sud și mai ales China în ultimul timp, au trecut la însușirea culturii europene adoptând, după anii 70, un amplu program continental, în Asia, pentru asimilarea muzicii culte europene, mai ales pe cea care formează așa zisul classicism european, mai ales cel din muzica rusă și germană…
Datorită faptului că începând din anul 2014 presa noastră de cultură scrisă nu a mai beneficiat de sprijinul financiar al primăriei orașului, așa cum beneficiază întreaga rețea instituțională artistică, teatru și muzică, la un moment dat aproape că nu mai frecventam Filarmonica și Teatrul, nu mai scriam nimic despre interpretare, atuul puternic al acestor instituții de spectacol; până în 2014 presa aferentă Intol Press: Povestea vorbei, Cultura vâlceană și Cultura Ars Mundi dar și cotidianului Info Puls publicaseră peste cinci sute de articole recenzii de concerte și spectacole de teatru (atenție, nu anunțuri și publicitate), dar și de carte-beletristică… Desigur, mai ales în muzică, am considerat că este o pierdere de-a noastră să ne ambiționăm de a nu mai relata nimic din sala de concert, așa că, desigur, cu bunăvoința artiștilor de la Filarmonică, reluăm articolele care de fapt au creat faima noastră care de-a lungul timpului ne-a adus atâtea aprecieri la nivel national și international.
Cu astfel de gânduri am urmărit acest concert de zile mari, ca o sărbătoare a muzicii, a artei interpretative, care de departe este cea mai poetică și cea mai științifică dintre toate artele… Un program minunat alcătuit ca pentru aceste momente cu totul înălțătoare ale sfârșitului de an format din lucrările celor mai reprezentativi compozitori ai clasicismului vienez: Haydn, Mozart și Beethoven! Sarcină grea pentru orchestra Filarmonicii, dar obișnuită să se mobilizeze atunci când este mai greu, să depășească inerentele greutăți ale unui sistem social politic din ce în ce mai insuportabil și, precum marii artiști, să dăruie mai mult decât să primească…
Joseph Haydn: Uvertura Armida, Wolfgang Amadeus Mozart: Fragmente din Suita de balet „Idomeneo”, Ludwig van Beethoven: Simfonia a IV-a, Orchestra simfonică a Filarmonicii dirijată de Florin Totan ne-au făcut fericiți în seara de 10 decembrie, când, cu acest program cu totul și cu totul special, cum spuneam, anunță sărbătorile cu totul și totul speciale care au loc cu ocazia Zilei de naștere a Mântuitorului…Armonie, siguranță, speranță sunt atuurile acestor minunate zile…Așa a înțeles și orchestra prin membrii ei, instrumentiști, prin concertmaistrul lor, Meda Stanciu, să înțeleagă și să redea muzica acestor trei corifei clasici. Dar și mai mult a înțeles dirijorul Florin Totan, care nu s-a abținut și înaintea interpretării muzicii lui Mozart s-a adresat publicului, vorbindu-i despre cultură și credință! Iată Florin Totan un demn reprezentant al generației noastre ecologice, în spirit desigur, s-a referit la secolul XXI ca la unul care nu poate exista decât prin cultură și credință. Fabulos, minunatul dirijor s-a depășit pe sine în interpretarea lui Mozart și Beethoven, mai ales, ridicând sala în picioare…. Scriam, cândva, undeva, că forța creatoare a simfoniilor lui Beethoven se simte mai ales în simfoniile cu număr impar: a IX-a, a VII-a, a V-a, a III-a-Eroica!… În seara de luni, la Filarmonică, orchestra și dirijorul ne-au făcut să descoperim la o valoare, alta decât o știam, superioară a acestui opus, al cărui interpretare ne-a copleșit mai ales în partea a II-a și partea a IV-a… Ne-au copleșit, de asemenea, părți din Suita de balet Idomeneo, de Mozart…Florin Totan și-a utilizat întreg aresenalul specific gesticii și expresiei actului său dirijoral părând fi pe alocuri un vrăjitor…sfânt! (sic!)
Cu instrumentiști foarte buni într-o orchestra (Florin Totan a avut 36-chiar mai puțini) poți face o simfonie de Beethoven, vedem, asta, foarte bine! Bravo dirijor, bravo orchestră. Suflătorii s-au „mișcat” admirabil… Florin Totan s-a despărțit de anul 2018 cu un concert de zile mari, fapt care dovedește că instrumentiștii îl iubesc și prețuiesc foarte mult, ca și noi de altfel! Partea a IV-a din simfonie, acordurile tăioase, repezi – admirabil executate. Într-adevăr dirijorul s-a ținut de cuvânt și ne-a dăruit o seară memorabilă… A sunat mai ceva ca orchestra simfonică din Bamberg cu Ionel Perlea, mișcându-și doar o mână, la pupitru (o orchestră extraordinară formată după al Doilea Război Mondial cu germanii expulzați din Cehia…germani batjocoriți pe degeaba timp de 40 de ani de serviciile anglo americane…Germania nu a trăit nici o rușine, desigur, lăsând de o parte problema evreiască, pe care noi o comparăm cu problema basarabenilor și nord bucovinenilor din 1940 și după 1946)…
Florin Totan (adresându-se publicului): – Pentru că este ultimul meu concert în acest an, sper să ne întâlnim cât mai curând anul viitor (așteptăm verdictul d-lui chirurg, când îmi vine rândul)…Până atunci m-am gândit să vă fac un mic cadou, dumneavoastră. Noi vă iubim și vă respectăm fiindcă sunteți prietenii și susținătorii noștri de atâția ani…Noi fără dumneavoastră, nu am putea exista… Eu nu am să vă fac un laudatio! Să vă lăudăm noi pe dumneavoastră, fiindcă până acum numai dumneavoastră ne-ați lăudaț… Faptul că sunteți în fiecare luni seară la concert înseamnă că sunteți preocupați de ceea ce eu numesc mobilarea culturală a etajului superior al finței voastre…va-ți transportat viața în ființare înaltă și superioară, și mântuitoare!… Așa văd eu diferența între viețuire și ființare (în Christos)! Mai departe nu uitați cuvintele mele, care se leagă de ce v-am spus, meditați la ele!… Mântuiți-vă prin cei doi centri esențiali din devenirea dumneavoastră, de ființe în lume! Cel de la credință, și cel de la cultură! Vedeți, dacă îi apropiem formează o inimă (… CƆ…). Acum se poartă, toată lumea se salută cu inima!…De la fotbaliști până la iubiți. Inima ce înseamnă? Dragoste , iubire. Iubirea care este imanentă credinței și culturii … Am încheiat, noi vă respectăm și vă aplaudăm pe dumneavoastră! …Nu sunt ideile mele , sunt ale lui Gandhi și Abraham Lincoln … Citiți învățați ca și când ați muri mâine, și trăiți ca și când ați muri astăzi!…astai una, și, a doua: La sfârșit nu contează anii din viața ta, ci viața din anii tăi…
NOTA: „Trăiește ca și cum ai muri mâine. Învață ca și cum ai trăi veșnic.” (Mahatma Gandhi)

Petre CICHIRDAN

Orchestra simfonică Râmnicu Vâlcea, ...suflătorii
Florin Totan în Simfonia a IV-a de Beethoven
Florin Totan pe scena Filarmonicii vâlcene
Orchestra simfonica Rm Vâlcea, corzile grave...

Leave a Comment

Previous post:

Next post: