SPECTACOL DE CANTO ÎN HOLUL BIBLIOTECII JUDEŢENE

by Petre CICHIRDAN on October 19, 2012

Post image for SPECTACOL DE CANTO ÎN HOLUL BIBLIOTECII JUDEŢENE

Sfârşitul lui august şi începutul lui septembrie, la Şcoala Populară de Artă şi la Biblioteca Judeţeană, Asociaţia Culturală „Irina Şaţchi” condusă de Dorina Arsenescu a organizat două cursuri de perfecţionare artistică: cursul de măiestrie vocală susţinut de Georgeta Stoleriu, profesor universitar la Academia Naţională de Muzică-Bucureşti, şi cursul de critică muzicală susţinut de Lavinia şi Nicolae Coman, ambii profesori universitari la instituţia muzicală mai sus amintită…Au participat tineri talentaţi, interpreţi de operă, precum şi publicişti specializaţi în arta muzicii…La finalul cursului de canto, pe 02 septembrie 2012 – duminică seara, Georgeta Stoleriu şi tinerii participanţi au oferit un fascinant spectacol de muzică în holul Bibliotecii Judeţene, dovedind cu acest prilej, că această locaţie oferă condiţii excepţionale pentru muzica camerală-pentru canto, sunetul, nefiind reverberat în incinta dură, închisă, din sticla artificială, dar cu dezvoltare pe verticală, absorbit fiind parcă de minunata cupolă şi transmis mai departe către ceruri…Poate o să aibă curaj vreodată Filarmonica, şi să încerce să inerpreteze „Creaţiunea” lui Haydn, aici!…corul pe scări, orchestra jos, împrejurul scărilor-pe trei laturi; şi publicul, pe laterale până la etajul 1…
„Spectacol Final, Povestind în fapt de seară – Concert spectacol în concepţia Georgetei Stoleriu susţinut de participanţii la cursul de măiestrie vocală”. Sub această denumire şi acompaniaţi la pian de Inna Oncescu, doctor în muzică, tinerii „maiştri” şi-au început spectacolul de final, al cursului…Raluca Scrieciu – mezzosoprană, cls. a X-a, Liceul de Artă, Rm. Vâlcea, a interpretat o arie din opera “Orfeu şi Euridice” de Ch.W. Gluck, şi o arie din opera “Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart ( timbru vocal deja stabilizat, bine conturat, ne-a amintit de o capodoperă a muzicii mozartiene). Marius Oprea – clarinet, Opera din Braşov, a interpretat “Tango” pentru clarinet şi pian de Isaac Albeniz (interpret situat deja în partea de sus a ierarhiei suflătorilor-partida de clarinet-recomandat pentru arta concertistică). Alexandra Rusu – soprană, absolventă UMF – Cluj, iată, deja inerpretă: “Paşii” de Felicia Donceanu, şi “Chlöe” de W.A. Mozart (surprinzătoare voce şi agreabilă prezenţă; posibilităţi multiple în arealul artei spectacolului). Nicolae SIMONOV – tenor, SRR, admirabil interpret în domeniul vocal simfonic, a interpretat încântător o arie din “Gloria” (ZWV 30) de Jan Disras Zelenka; voce cultivată, multiple posibilităţi.
Partea întâi, spectacolul cursanţilor, s-a încheiat cu trei lieduri de Luis Spohr interpretate de Andromeda Frida Oprea – soprană, Opera din Braşov: „Sei still mein Herz”, „Weigenlied”, „Das heimliche Lied”- cu acompaniament de pian şi clarinet (Inna Oncescu şi Marius Oprea).
Spectacolul „Povestind în fapt de seară”, prezentat sumar de Georgeta Stoleriu-creatoarea scenariului şi a aranjamentului sonor, a început cu un solo muzică country, voce şi ghitară, Alma Boiangiu: „Vis”, de Priscilla Ahn.
Iată sumarul scenariului: „În timpul unei plimbări relaxante prin pădure, un grup de tineri ajunge într-un loc misterios. Înfricoşaţi, rostesc o rugăciune şi …adorm. În vis le apare Cotoşman – Motanul Încălţat, care îi trezeşte. Învăluiţi în empatia naturii, tinerii deapănă – rând pe rând – câte o poveste de iubire. Intensitatea trăirilor îi predispune la meditaţie. Relaţia cu Divinitatea, trecerea prin viaţa pământeană, moartea chiar, sunt problematici grave pe care tinereţea eroilor noştri încearcă să le alunge, provocând brusc o atmosferă de petrecere, uşor superficială. Este doar un scurt moment pentru că, de fapt, aceşti tineri sunt pe deplini conştienţi că absolut tot ce li se întâmplă, zi de zi, este vegheat de Dumnezeu. Când avem cea mai mare nevoie, Domnul ne întinde mâna (Hansel şi Gretel) este motto-ul sub care a fost gândit şi structurat întregul spectacol”.
Pe treptele din holul Bibliotecii, în faţa unui numeros public, venit din plăcere, dar şi meloman, a avut loc o feerie sonoră, de muzică, spectacol dinamic, variat, şi în care tinerii interpreţi-majoritatea deja consacraţi s-au dăruit cu pasiune, cucerind asistenţa… La spectacol i-am urmărit-zărit, în public, şi pe valoroşii pedagogi universitari, creatori în lumea artelor, muzicii şi poeziei, Lavinia şi Nicolae Coman, de această dată melomani absorbiţi de frumos..
Ana Maria Manea şi Georgiana Simonov, soprane, anul II şi IV la Universitatea Naţională de Muzică, Bucureşti: scenă din opera „Hansel şi Gretel” de E. Humperdinck…În atmosfera de vis intră apoi şi Ana Maria Velcea, soprană de coloratură, plăcută, componentă a Corului Madrigal, aici, interpretând o arie din opera “Motanul încălţat” de C. Trăilescu. Urmează o arie din opera “Directorul de teatru” de Mozart în interprtarea Anei Maria Manea.
Nicolae Simonov se destăinuie în “Taina” de Brahms; foarte frumos, poetic. Georgiana Simonov revine cu “Dedicaţie” de Schumann…Umează Claudiu Şola, bas, anul I la Universitatea de Muzică din Graz-Austria, cu “Nu- ţi port ranchiună” de Schumann…Decisiv bas, alură germană, sigur pentru lied şi muzica lui Wagner. Iată, arie din “Manon Lescaut” (Ana Maria Velcea), apoi “Dacă aş fi ştiut”, de Ceaikovski (Georgiana Simonov)…
Sonoritatea vocilor-bine conturate, plăcerea de a le asculta, interpreţi cu un foarte bun joc de scenă, au făcut ca holul Bibliotecii să se transforme într-un Pantheon al Muzicii şi al artei Teatrului…Un spectacol aproape de meloman, mai „aproape” decât cel jucat pe scena teatrului liric. Spectacol de mare ţinută şi rafinament artistic, accelerat în diversitate cu cât ne apropiam de final, de concluzia enunţată de autoarea scenariului…
Elena Dincă intră în scenă, coboară treptele care urcă spre cupolă, şi interpretează în mare ţinută artistică o arie din opera Boema de Puccini. Holul s-a umplut de muzică! …dar şi mai multă muzică, când apare din nou Ana Maria Manea şi ansamblu, de această dată, interpretând magnifica muzică a lui Haydn, un fragment din Oratoriul „Creaţiunea”. Da, asta este marea muzică, în ea fiinţează marile spirite, în ea au fost îndemnaţi-educaţi să cânte şi aceste tinere şi mature talente…Muzică variată, iată, Bob Dylan: „Bătând la poarta Raiului”, Alma Boiangiu, chitară solo…un vesel Claudiu Şola-de această dată-în „My Fair Lady” de Fr. Lowe; …şi nu se lasă mai prejos Filip Panait şi interpretează „Nevestele vesele din Windsor” de O. Nicolai. Frumos timbru şi la acest bas, dar invers ca la Şola, mai oriental.
Ana Maria Manea, la ghitară, completează spectacolul, extinde gama propriilor posibilităţi, şi interpretează o „Doină” scrisă, parcă pentru ea, de Tiberiu Brediceanu. Are frumoasa soprană talent, nu glumă!… „Oh, Susanna!” mai cântă Nicolae Simonov, de St. Foster, şi spectacolul se încheie cu scenă din opera „Hansel şi Gretel” de E. Humperdinck, într-o armonie feerică: Când avem cea mai mare nevoie, Domnul ne întinde mâna! Bravo, bravo.
*
ARTELE…ACTUL DE CALITATE, MĂSURĂ A TUTUROR LUCRURILOR
Sinceritatea şi calitatea actului artistic, dacă există, sunt cele care nu te lasă să separi calitativ, spre exemplu: opera, opereta, muzica country, folck-ul…la fel, artele academice de artele populare.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: